SP7BK_RMO Reedukace mozkové obrny

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 30. 1. 8:00–14:20 učebna 19a, Pá 6. 2. 8:00–14:20 učebna 19a, Pá 13. 2. 8:00–14:20 učebna 19a
Předpoklady
Podmínky pro zápočet: 75% účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student znát problematiku týkající se DMO: Základní pojmy, psychomotorický vývoj, speciálně pedagogická diagnostika, stimulace a podpora, kompenzační pomůcky,IVP.
Osnova
  • Základní pojmy (psychomotorika, motorika, hrubá motorika, jemná motorika), vývoj jemné motoriky, vývoj hrubé motoriky, svalový tonus - napětí, postoj - držení těla (extenze x flexe), reflex, ovládnutí hlavy a trupu u tělesně postižených (diagnostika). Speciálně pedagogická diagnostika pohybových dovedností: složky motoriky, vyšetření jemné motoriky, zkoušky manuální zručnosti, kompenzační pomůcky pro rozvoj jemné motoriky, masáže, míčkování, prstová cvičení, cvičení dlaní, manipulace s předměty, cvičení paže, lokte, zápěstí. Diagnostika úchopů: úchopy dlaňové, prstové. Diagnostika techniky grafomotoriky, nácvik grafomotorických cvičení, náhradní způsoby psaní, problematika leváctví.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
    doporučená literatura
  • KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 344 s. ISBN 8024710188. info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
Výukové metody
Seminář, diskuse.
Metody hodnocení
75% účast na semináři
Informace učitele
Literatura bude doporučena vždy na začátku semináře vyučujícím. DODD, J. K., IMMS, CH., TAYLOR, F. N. Physiotheray and occupational therapy for people with cerebral palsy. London: Mac Keith Press, 2010, 320s. ISBN 978-1-898683-68-1. FERRARI, A., CIONI, G. The spastic forms of cerebral palsy. Italia: Springer, 2005, 359 s. ISBN 978-88-470-1477-0 FRÖHLICH, A. Basale Stimulation. Das Konzept. Düsseldorf: Verlag Selbstbestimmtes Leben, 1998, 317 s. ISBN 3-910095-31-3. HINCHCLIFFE, A. Children with cerebral palsy. New Dehli: Sage production, 2007, 257s. ISBN 978-0-7619-3560-5. POPE, M., P. Severe and complex neurological disability. Philadelphia: Butterwrth – Heinemann, 2007, 284 s. ISBN 978-0-7506-8825-3. STANTON, M. Understanding cerebral palsy. London: Jessica Kingsley Publishers. 2012, 224 s. ISBN978-1-84905-060-9. WESTLING, D. L., FOX, L. Teaching Students with Severe Disabilities. 4th ed. Instock : Upper Saddle River (NJ): Merrill / Pearson, 2009, 624 p. ISBN-10: 0132414449, ISBN-13: 9780132414449
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti bakalářského studijního oboru SP4BK_ a SPSPC_.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016.