ZS1MP_RDL2 Dětská literatura 2 - Rj

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Eva Kudrjavceva Malenová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_RDL2/OS01: Pá 13. 3. 15:45–17:25 učebna 62, Pá 24. 4. 15:45–17:25 učebna 62, E. Kudrjavceva Malenová
Předpoklady
Dobrá znalost ruštiny. Zvládnutí předmětu Dětská literatura 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou: uvedení do problematiky dětské literatury; přiblížení vztahu folkloru a dětské literatury; osvojení si historie ruské literatury pro děti; porozumění vztahu dětské literatury a jiných druhů umění; četba děl nejvýznamnějších reprezentantů ruské dětské literatury.
Osnova
  • Osnova dětské literatury
  • 1. Periodizace ruské dětské literatury od středověku do počátku 21. stol.
  • 2. Didaktická a estetická funkce dětské literatury
  • 3. Význam a role folkloru v dětské literatuře
  • 4. Dějiny dětské literatury 1. pol. 19. stol. (A. Puškin, M. Lermontov, V. Odojevskij, P. Jeršov, V. Gogol)
  • 5. Dějiny dětské literatury 2. pol. 19. stol. (I. Turgeněv, N. Někrasov, L. N. Tolstoj, V. Garshin, V. Korolenko, A. P. Čechov)
  • 6. Dětská literatura začátku 20. století (M. Gorkij, K. Balmont)
  • 7. Básnická tvorba K. Čukovského pro děti
  • 8. Dětská tvorba D. Charmse
  • 9. Tvorba S. Maršaka
  • 10. Dětská dobrodružná beletrie v Rusku (V. Katajev, A. Rybakov, V. Kavěrin)
  • 11. Dílo A. Gajdara
  • 12. Povídky N. Nosova, román Sáši Sokolova
Literatura
  • ŠVANKMAJER, Milan. Dějiny Ruska. 5. rozš. vyd. Praha: Lidové noviny, 2008, 594 s. ISBN 9788071066132. info
  • ARZAMASCEVA, Irina Nikolajevna a Sofija Anatol'jevna NIKOLAJEVA. Detskaja literatura : učebnik. 5-e izd., ispravlennoje. Moskva: Izdatel'skij centr Akademija, 2008, 574 s. ISBN 9785769546204. info
  • ZUBAREVA, Jevgenija Jevgen'jeva. Detskaja literatura : učebnik. Moskva: Vysšaja škola, 2004, 550 s. ISBN 5060045366. info
  • DOHNAL, Josef, Ivo POSPÍŠIL a Galina Pavlovna BINOVÁ. Panoráma ruské literatury. In Panoráma ruské literatury. 1. vyd. Boskovice: Albert, 1995, 415 s. ISBN 80-85834-04-9. info
Výukové metody
přednáška, prezentace, účast v hodině, domácí práce a studium
Metody hodnocení
Ústní kolokvium v ruštině. Jeho součástí je četba (alespoň 3 knihy) a napsání písemné práce na vybrané téma (5000 znaků) + jeho prezentace v rámci kontaktní výuky.
Vyučovací jazyk
Ruština
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1441;obdobi=3764;kod=ZS1MK_RDL2;furl=%2Fel%2F1441%2Fjaro2008%2FZS1MK_RDL2%2F
Otázky z dětské literatury
1 Сказка, её жанры, собиратели сказок. Своеобразие литературной сказки, её авторы. Сказка и её детский восприниматель.
2 Русские былины и исторические песни, баллада в фольклоре и литературе. Восприятие даннх жанров детским читателем.
3 Специфика русской народной песни (календарные и обрядовые песни). Песня в жизни ребенка и взрослого человека в прошлом и настоящем.
4 Народная и литературная драма. Русский народный театр, история русского официального театра. Значение театра для ребенка и подростка.
5 Проблематика Слова о полку Игореве. Повесть временных лет – значение знания историин для детей и взрослых.
6 Детский фольклор.
7 Становление и развитие детской литературы в России.
8 Произведения русских классиков, интересные для детей (В. А. Жуковский, А. С. Пушкин, А. Погорельский, Н. В. Гоголь, И. С. Тургенев, Ф. М. Достоевский, Л. Н. Толстой и др.)
9 Русская поэзия 19-20 вв. – детям ( Н. А. Некрасов, К. Д. Бальмонт, В. Маяковский, К. И. Чуковский, О. Мандельштам и др.)
10 Литература для детей и о детях (Л. Н. Толстой, М. Горький, , С. Я. Маршак, Д. Хармс, А. П. Гайдар, Л. Ф. Петрушевская, С. Соколов и др. – по собственному выбору).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Pokud se přihlásí méně než 10 studentů, výuka se nebude konat. Studenti mohou chodit do odpovídajících předmětů katedry ruského jazyka a literatury.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.