MSBP_SONP Seminář k ontogenetické psychologii

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MSBP_SONP/01: Út 9:20–10:05 učebna 25, I. Žaloudíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu je zaměřen na základní pojmy psychologie ontogenetického vývoje dítěte. Student bude na konci kurzu schopen: - popsat a vysvětlit obecnou charakteristiku jednotlivých vývojových stádií vývoje dětské psychiky s důrazem na předškolní vývoj
- porozumět teoriím psychologie duševního vývoje
- charakterizovat a dynamiku a vzájemnou součinnosti vývoje duševních procesů.
- analyzovat hlavní vývojové změny v jednotlivých stádiích
Osnova
  • 1. Vývojová psychologie a její praktická aplikace v práci učitele MŠ.
  • 2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje.
  • 3. Prenatální a novorozenecké období. Kojenecký věk. Rozvoj poznávacích procesů, motoriky, emocionalita kojence, socializace, vznik a rozvoj identity kojence. Role matky /hlavní pečující osoby.
  • 4. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí. Socializace v batolecim věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, učení nápodobou a identifikací.
  • 5. Předškolní věk. Vývoj kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby. Interpersonální interakce mezi vrstevníky, k dospělým a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, emoce a prožívání, vůle.
  • 6. Školní zralost, školní připravenost.
  • 7. Dětství a prepuberta. Změny v poznávacích procesech, prožívání, jáství, socializace, výchovné styly, výchovné působení.
  • 8. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky u dětí.
  • 9. Puberta. Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů, emocionalita, identita jedince v pubertě, sebepoznávání, sebehodnocení, seberealizace,emancipace od rodiny, profesionální orientace, vnější vlivy, socializace.
  • 10. Adolescence. Úroveň kognitivních funkcí, emocionální rozvoj, prožívání vlastního já, socializace, partnerské vztahy, hodnotový systém, vzdělanost, kreativita, profesionální orientace.
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007, 461 s. ISBN 9788024613185. info
  • Psychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Václav Mertin - Ilona Gillernová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 230 s. ISBN 807178799X. info
    doporučená literatura
  • LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
  • ALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 187 s. ISBN 8073670550. info
    neurčeno
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
Výukové metody
diskuse ve skupině, prezentace tématu, malá sonda v praxi
Metody hodnocení
zápočtový test (65% úspěšnost)
Informace učitele
Malá sonda do praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.