OSDV_TPS Tvůrčí psaní a dramatická výchova

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/10/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj a využití schopnosti psát, myslet a jednat tvořivě, rozvoj schopnosti studentů formulovat myšlenku a názor, vyjádřit svůj pocit, postoj a vlastní argument. Účastníci dílny získají zkušenost s psaním textů vhodných k dramatizaci či jako podklad pro improvizaci a dovednosti k užití metod tvůrčího psaní v pedagogické práci.
Osnova
  • Tvůrčí psaní – vyučovací předmět, učební médium. Tvůrčí psaní z hlediska formativního. Tvůrčí psaní z hlediska obsahu oboru. Techniky tvůrčího psaní – techniky hledání témat, techniky stimulace k psaní, blokády při psaní, techniky psaní. Cvičení a projekty.
Literatura
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Tvůrčí psaní v hodinách dramatické výchovy. In Kolokvium Metody výuky tvůrčího psaní, Literární akademie – Soukromá vysoká škola Josefa Škvoreckého. 2012. info
  • DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 174 s. ISBN 9788024730172. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro dospělé v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: Vzdělávací a poradenské centrum Masarykovy univerzity, 2005, 32 s. Univerzita třetího věku. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro učitele. In V. regionální setkání přátel angažovaného učení. 2003. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro učitele češtiny a výchov na ŽŠ a SŠ. Cyklus pěti přednášek. In Další vzdělávání pedagogických pracovníků. Pedagogické centrum Brno. 2003. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní pro vychovatele. Cyklus pěti přednášek. In Další vzdělávání pedagogických pracovníků. Pedagogické centrum Brno. 2003. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní : malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001, 164 stran. ISBN 8085931990. info
Výukové metody
cvičení, přednáška
Metody hodnocení
zápočet
Informace učitele
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : Artama, 1988. ISBN 80-7068-166-7. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed. Cesta současné školy ke škole tvořivé. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-02-0. Doporučená literatura: PAVLOVSKÁ, M; KROČA, D. Dramatická výchova a divadlo. Brno : CERM, 1999. ISBN 80-7204-110-X. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1. KOVALÍKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-1-5. KOLEKTIV. Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků. Brno : Paido, 1997. 80-85931-47-8. KOMENSKÝ, J. A. Škola hrou. In. Divadelní výchova. Praha : UDULT, 1970. BERNE, E. Jak si lidé hrají. Praha : STROM, 1992. ISBN 80-1232-066-2. ČAČKA, O. Psychologie imaginativní výchovy. Brno : MU, 1992. ISBN 80-210-0233-9. ČECHOVÁ, M. Tvořivostí učitelů k tvořivosti žáků? ČJL 47, 1996-97, 3-4, s.68-81. ISSN 0090786. ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7. HUBÁČEK, J. Didaktika slohu. Praha : SPN, 1990. ISBN není uvedeno
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018.