SPRMC_SPDG Speciálně pedagogická diagnostika

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0/16. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Dagmar Přinosilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 1. 4. 7:30–14:40 učebna 60, Pá 29. 4. 7:30–14:40 učebna 37
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu budou studenti schopni se orientovat v základní problematice spec. ped. diagnostiky a na základě nabytých znalostí tyto aplikovat při diagnostice žáků s SVP.
Osnova
  • 1. Pojetí, předmět a vymezení diagnostiky ve speciální pedagogice 2. Základní kategorie diagnostických přístupů ve speciální pedagogice 3. Úkoly speciálně pedagogické diagnostiky v období kojeneckého a batolecího věku 4. Diagnostika v období předškolního věku. 5. Diagnostika zralosti a připravenosti pro zahájení povinné školní docházky. 6. Úkoly spec. ped. diagnostiky v období školního věku. 7. Diagnostika rodinného prostředí. 8. Diagnostika profesionální orientace. 9. Hlavní úkoly spec. ped. diagnostiky v období dospělosti. 10. Spec. ped. diagnostika v období stáří. 11. Klasifikace diagnostických metod. 12. Charakteristika klinických metod. 13.Přehled obecných a speciálních metod z hlediska spec. ped.diagnostiky. 14. Hlavní oblasti diagnostiky ve spec. pedagogice. 15. Diagnostika vybraných druhů postižení v období dětství.
Literatura
    povinná literatura
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 178 s. ISBN 9788073151423. info
  • MONATOVÁ, Lili. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido, 2000, 92 s. ISBN 8085931869. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
    doporučená literatura
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
Výukové metody
Teoretická příprava.
Metody hodnocení
Kolokvium -písemný test. 75 % úspěěšnost.
Informace učitele
Další literatura bude vždy na začátku semestru vyučujícím upřesněna.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.