SV4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 - etopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Radmila Dačevová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SV4BP_ZSP7/01: Út 15:45–17:25 učebna 33, R. Dačevová
Předpoklady
Předmět je určen studentům bakalářského prezenčního oboru Sociální pedagogika a volný čas, specializace Speciální pedagogika.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do problematiky etopedie a práce s jedinci s poruchami chování.
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen:
- orientovat se v problematice přístupu k jedincům s poruchami chování;
- znát možnosti reedukace jedinců s poruchami chování a prevence poruch chování;
- orientovat se v systému odborných pracovišť ve vztahu k dětem s poruchami chování.
Osnova
  • Osnova předmětu, okruhy pro závěrečnou zkoušku:
  • 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky,
  • 2. Terminologie etopedie,.
  • 3. Ochrana dětí a mládeže,
  • 4. Historický vývoj.
  • 5. Charakteristika dítěte (žáka) s poruchami chování.
  • 6. Hyperkinetické poruchy chování.
  • 7. Poruchy chování spojené s konfliktem.
  • 8. Asociální poruchy chování, narušení společenské normy v hodnotovém žebříčku dítěte.
  • 9. Rodina jako rizikový faktor problémového chování.
  • 10. Integrace/inkluze jedince se znevýhodněním (poruchou chování) jako prevence narušení jeho sociálního chování a sociálních vazeb.
  • 11. Vzdělávání dětí s PECH.
  • 12. Institut náhradní rodinné péče
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
Výukové metody
Výuka formou seminárních cvičení.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář.
Ukončení: zkouška formou kolokvia.
Požadavky na ukončení:
- Úspěšné složení zkoušky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.