IMAk09 Didaktika matematiky 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
RNDr. Milena Vaňurová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování disciplíny je student schopen ovládat aplikaci teoretických matematických poznatků z aritmetiky a geometrie do systému učiva matematiky jednotlivých ročníků ZŠ.
Výstupy z učení
Po absolvování disciplíny je student schopen ovládat aplikaci teoretických matematických poznatků z aritmetiky a geometrie do systému učiva matematiky jednotlivých ročníků ZŠ.
Osnova
  • Numerace v oboru přirozených čísel. Operace s přirozenými čísly a jejich vlastnosti. Racionální čísla. Numerace v oboru desetinných čísel. Operace s desetinnými čísly. Funkce a rozvoj funkčního myšlení. Rozvoj kombinačního myšlení. Elementy teorie grafů, prvky matematické statistiky a jejich vhodné využití v učivu matematiky na 1. stupni ZŠ. Aplikace učiva matematiky, řešení slovních úloh a vytváření projektů. Zavádění základních geometrických pojmů, různé možnosti přístupů. Rozvíjení geometrické a prostorové představivosti u žáků 1. stupně. Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. . Řešení aplikačních úloh se zřetelem k učivu ve 3., 4. a 5. ročníku ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže). Metodika řešení slovních úloh, vytváření vhodných metodických řad úloh. Tvorba úloh přispívajících k rozvoji geometrické představivosti. Projektová výuka, sestavování projektů vzhledem k interdisciplinárním vztahům.
Literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007, 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. [1. část] a. Vyd. 1. Brno: UJEP Brno, 1987, 97 s. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Písemná a ústní zkouška (70%)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.