SPD4_VSO2 Specializace - širší vědní základ - Somatopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
30/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prohloubit znalosti z oblasti vývoje, diagnostiky a intervence osob s tělesným postižením.
Osnova
  • SPECIALIZAČNÍ OKRUHY • Charakteristika nemocné mládeže, nejčastější chronická onemocnění (epilepsie, alergie, astmatické onemocnění), vliv na výchovu a vzdělání dětí a mladistvých, jejich profesní uplatnění a kvalitu života • Mozková obrna, etiologie, charakteristika, formy MO, • Mozková obrna jako kombinované postižení, charakteristika (hybné postižení s přidruženým mentálním postižením, epilepsií, smyslovým postižením, poruchami komunikačních schopností). • Úrazy mozku z medicínského a pedagogického hlediska. • Degenerativní onemocnění svalů, Duchennova progresivní svalová dystrofie.
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 247 s. ISBN 9788073151584. info
    doporučená literatura
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. info
  • DOBEŠ, Miroslav, Marie MICHKOVÁ, Petr POSPÍŠIL, Jiří VLČEK a Marek ČENTÍK. Diagnostika a terapie funkčních poruch pohybového systému (manuální terapie) pro fyzioterapeuty. 1. vyd. Horní Bludovice: Domiga, s.r.o., 2011, 76 s. ISBN 978-80-902222-4-3. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Marie VÍTKOVÁ. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. první. Brno: MU, 2011, 258 s. ISBN 978-80-210-5693-0. info
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka. Auditivně-verbální terapie u sluchově postižených dětí. In KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Education of Pupils with Special educational Needs. Brno: Paido, 2008, s. 44-44, 12 s. ISBN 978-80-7315-167-6. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
  • CASTILLO-MORALES, Rodolfo. Orofaciální regulační terapie : metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Translated by Eva Matějíčková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 183 s. ISBN 8073671050. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko- psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov.: SURSUM, 2006, 300 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
  • KRAUS, Josef. Dětská mozková obrna. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2005, 344 s. ISBN 8024710188. info
Výukové metody
Konzultace, samostudium.
Metody hodnocení
Zpracovat seminární práci v rozsahu 10-15 stran vybraného tématu z oblasti jednoho tématu ze specializačních okruhů.
Informace učitele
Literatura bude vždy na začátku semestru vyučujícím upřesněna.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.