SPpK55 Intervenční postupy - simulace u jedinců s tělesným postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPpK55/01: St 14:50–16:30 centrum, D. Opatřilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat poznatky z oblasti poradenství se zaměřením na jedince s tělesným postižením. Osvojit si speciálně pedagogické diagnostiky u cílové skupiny spolu s vědomím významu mezioborové spolupráce a spolupráce školských poradenských zařízení. Znalost intervenčních postupů u jedinců s tělesným postižením, podpůrných opatření. Očekávané výstupy: • student má poznatky z oblasti poradenství se zaměřením na jedince s tělesným postižením; • umí realizovat speciálně pedagogické diagnostiky u cílové skupny; • zná intervenční postupy u jedinců s tělesným postižením, podpůrná opatření.
Osnova
  • - Včasná intervence u dětí s centrálním postižením. • Mozková obrna – charakteristika, klasifikace. • Speciálněpedagogická diagnostika u dětí s hybným postižením v předškolním věku. Role mezioborové spolupráce. • Vojtova metoda, Bobath koncept. • Podpora psychomotorického vývoje u dítěte s těžkým tělesným postižením – polohování, pomůcky. Mezioborová spolupráce a spolupráce s rodiči. • Speciálněpedagogická diagnostika jemné motoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku. • Možnosti rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky u dětí předškolního věku, propojení se vzdělávacím procesem. • Diagnostika a intervence senzomozorických dovedností a u dětí s centrálním postižením. • Specifika školní zralosti u dětí s tělesným postižením. • Spolupráce školských poradenských zařízení se školou v rámci somatopedické intervence a podpory žáků s tělesným postižením. • Specifika v procesu učení u žáků s centrálním postižením. • Platná legislativa související s realizací podpůrných opatření u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – u žáků s tělesným postižením. • Specifika edukačního prostředí žáků s tělesným postižením. • Psychologické zvláštnosti u žáků se závažným (progresivním) onemocněním. • Specifika přístupů u žáků se zdravotním znevýhodněním – diabetes, astma, cystická fibróza, epilepsie, onkologická onemocnění. • Podpůrná opatření a jejich stupně u cílové skupiny žáků s tělesným postižením. • Personální podpůrná opatření poskytovaná dle platné legislativy (asistent pedagoga, další pedagog, speciální pedagog a jejich role ve vzdělávání žáků s tělesným postižením). • Podpůrná opatření materiálního charakteru poskytovaná dle platné legislativy (rehabilitační pomůcky, didaktické pomůcky, kompenzační pomůcky). • Individuální vzdělávací plán (IVP) pro žáka s tělesným postižením – charakteristika a skladba IVP, tvorba IVP, spolupráce se školou a školskými zařízeními při tvorbě IVP. • Předprofesní, profesní orientace a kariérní poradenství u žáků a studentů s tělesným postižením – speciálněpedagogická podpora, poradenství.
Literatura
  • Čadová, E. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení ne závažného onemocnění. Dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. (2012) Děti se speciálními vzdělávacími problémy v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Bartoňová, M., Opatřilová, D., Vítková, M. (2015) Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdis
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 stran. ISBN 9788021045750. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Somatopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 123 stran. ISBN 9788073151379. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido, 2007, 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. info
Výukové metody
Diskuse, prezentace, skupinová práce, případové studie, reflexe prezentací studentů
Metody hodnocení
ústní zkouška, zpracování případové studie, aktivní účast
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019.