ZeD008 Výzkumné praktikum

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Dodavatelské pracoviště: Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj badatelské kompetence studentů, konkrétně především v oblasti empirického výzkumu. Jeho součástí je i klinická praxe, v jejímž rámci budou studenti působit ve vzdělávacích institucích jako výzkumníci nebo jako učitelé – výzkumníci.
Osnova
  • Studijní předmět Terénní výzkum přímo navazuje na povinné studijní předměty Metodologie vědecké práce v pedagogice a Metodologie výzkumu v didaktice geografie. Jeho cílem je rozvoj badatelské kompetence studentů, konkrétně především v oblasti empirického výzkumu. Součástí studijního předmětu Terénní výzkum je klinická praxe, v jejímž rámci budou studenti působit ve vzdělávacích institucích jako výzkumníci nebo jako učitelé – výzkumníci. Dle zaměření svých disertačních projektů budou realizovat dílčí výzkumné sondy, případně přímo relevantní předvýzkum: zvolí výzkumný problém a stanoví cíle výzkumu, zvolí vhodný výzkumný design, na základě interpretace získaných dat zformulují závěry a vypracují výzkumnou zprávu. Průběžné zprávy i závěrečná výzkumná zpráva budou vhodnou formou prezentovány na společných seminářích, a to jak za účelem sdílení a komparace zkušeností ze školského terénu jako nezbytné podmínky pro rozvoj reflektivního potenciálu jedinců, tak pro rozvoj jejich badatelské kompetence.
Literatura
  • Keeves, J. P. Educational Research, Methodology, and Measurement: An International Handbook. Oxford: Elsevier Science Ltd, 2004.
  • Švec, Š a kol. Metodologie věd o výchově. 2. vyd. Brno: Paido, 2009.
  • Tippelt, R. (Hrsg.) Handbuch Bildungsforschung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2005.
  • JANÍK, Tomáš, Tina SEIDEL a Petr NAJVAR. Introduction: On the Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning. In JANÍK, Tomáš a Tina SEIDEL. The Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning in the Classroom. 1. vyd. Münster: Waxmann, 2009, s. 7-19. Empirische Bildungsforschung. ISBN 978-3-8309-2208-7. info
  • DANIELOVÁ, Kateřina. Jan Hendl: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006. info
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Vydání druhé, opravené. Praha: Portál, 2006, 583 stran. ISBN 8073671239. info
  • Slovník pedagogické metodologie. Edited by Josef Maňák - Vlastimil Švec - Štefan Švec. 1. vydání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2005, 134 stran. ISBN 8073151022. info
  • FEYERABEND, Paul K. Rozprava proti metodě. Vyd. 1. Praha: Aurora, 2001, 430 s. ISBN 8072990470. info
  • Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
  • KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
Výukové metody
přednáška, diskuse, klinická praxe
Metody hodnocení
Zápočet - studenti předloží výzkumou zprávu a prezentují výstupy výzkumu s následnou skupinovou rozpravou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.