AJ2BP_FF1B Fonetika a fonologie B

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Irena Headlandová Kalischová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Hůlková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 15:00–15:50 učebna 50
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
AJ2BP_FF1B/01: Út 11:00–12:50 učebna 64, I. Hůlková
AJ2BP_FF1B/02: St 10:00–11:50 učebna 64, I. Hůlková
AJ2BP_FF1B/03: Út 14:00–15:50 učebna 64, I. Hůlková
AJ2BP_FF1B/04: Čt 13:00–14:50 učebna 6, I. Hůlková
AJ2BP_FF1B/05: Čt 16:00–17:50 učebna 64, I. Hůlková
AJ2BP_FF1B/06: Čt 8:00–9:50 učebna 64, I. Hůlková
AJ2BP_FF1B/07: St 8:00–9:50 učebna 64, I. Hůlková
Předpoklady
The student is supposed to have attended the first semester of the foundational pronunciation course (AJ2BP_FF1A).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The aim of the lecture is to lay a sufficient theoretical foundation for an insightful, focused practical training in the seminar accompanying it. The student will get an overview of the English phonological system in comparison with Czech, will be acquainted with the structure of the English syllable as well as the basics of suprasegmental phenomena (word stress, sentence stress, aspects of connected speech such as assimilation, elision, linking and intonation) as these apply to English and especially to the problems of teaching English to future Czech teachers of English. As this is the first systematic linguistics course in the students' program of study, attention will be paid to the building of proper terminology and assistance in the gradual development of the students' linguistic thinking in the process of grasping the linguistic reality, in this case on the spoken level.
Výstupy z učení
Students will be acquainted with the classification of English phonemes, they will be able to produce suprasegmental features of connected speech, i.e. linking, rhythm, intonation. They will be able to identify phonological changes occurring in fast speech, such as elision or assimilation. Students - as future English teachers - will be aware of the set of phonemes difficult for Czech users of English as well as of various teaching strategies to help these learners.
Osnova
  • 1. English phonological system - introduction 2. An overview of English consonants 3. An overview of English vowels 4. The stucture of the English syllable 5. Word stress in English - basic rules 6. Aspects of connected speech - rhythm and linking 7. Aspects of connected speech - assimilation 8. Aspects of connected speech - elision 9. English intonation - basic intonation patterns and their use 10.English intonation - functions in general
Literatura
    povinná literatura
  • ROACH,P. English Phonetics and Phonology.Cambridge:Cambridge University Press,2000.ISBN 0-521-78613-4
    doporučená literatura
  • URBANOVA,l.A Handbook of English Phonetics and Phonology.Brno: Masarykova univerzita,Pedagogicka fakulta,1998.ISBN 80-210-1728-7
  • CRUTTENDEN,A.Gimson's Pronunciation of English.Arnold,1994.ISBN 0-340-70021-1
Výukové metody
lecture
Metody hodnocení
There is a contact lecture on a weekly basis and the course finishes with a written colloquy test containing all aspects of the subject matter covered in an applied form. The pass mark is 70 per cent.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2515
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2515
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2019/AJ2BP_FF1B