IPPk09 Pedagogická komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Hofman (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPPk09/OS01: Pá 5. 4. 14:00–17:50 učebna 37, Pá 10. 5. 14:00–17:50 učebna 24, M. Hofman
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět principům efektivní pedagogické komunikace, specifikům při komunikaci s rodiči žáků, základním lidským potřebám a jejich odrazu v mezilidské komunikaci.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen: - rozpoznat efektivní komunikaci od neefektivní, - vysvětlit typologii učitelských otázek s jejich důsledky pro žákovo porozumění, - naplánovat třídní schůzku zahrnující vhodný prostor pro komunikaci s rodiči, - kriticky reflektovat vlastní způsob komunikace.
Osnova
  • 1. Kontakt jako základní princip lidské komunikace. Psychologie komunikace. 2. Principy efektivní komunikace. 3. Sebereflexe, osobnostní rozvoj a reflexe vlastních historie ve škole: učitelé jako pozitivní a negativní komunikační vzory. 4. Potřeby a pocity vyjádřené v komunikaci, komunikace emocí, empatie. 5. Komunikace ve vzdělávacím systému - skryté kurikulum, paradoxní pokyny, používání slov. 6. Komunikace s třídou jako sociální skupinou: základ pro práci se vztahy. Komunitní kruhy. Práce se změnou. 7. Konfliktní a problematické situace ve třídě - komunikace při prevenci a řešení vztahových potíží, agrese, šikany. 8. Komunikace obtížných témat: krize, spiritualita, smrt, tabu, přesahová témata. 9. Neverbální komunikace ve škole. 10. Komunikace s rodiči.
Literatura
    povinná literatura
  • BASU, Andreas a Liane FAUST. Umění úspěšné komunikace : jak správně naslouchat, řešit konflikty a mluvit s druhými lidmi. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 104 s. ISBN 9788024750323. URL info
  • ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 293 s. ISBN 978-80-262-0085-7. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace - řeč života. Translated by Norma Garcíová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 221 s. ISBN 9788026201410. info
    doporučená literatura
  • ROGERS, Carl Ransom. Způsob bytí : klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 2., rev., V této řad. Praha: Portál, 2014, 340 s. ISBN 9788026205975. info
  • ČAPEK, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 9788024746401. URL info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 319 s. ISBN 9788073673871. URL info
  • KOPŘIVA, Pavel, Jana NOVÁČKOVÁ, Dobromila NEVOLOVÁ a Tatjana KOPŘIVOVÁ. Respektovat a být respektován. 3. vydání. Bystřice pod Hostýnem: P. Kopřiva - Spirála, 2008, 286 stran. ISBN 9788090403000. info
  • KOŠŤÁLOVÁ, Hana, Šárka MIKOVÁ a Jiřina MAJEROVÁ. Školní hodnocení žáků a studentů : se zaměřením na slovní hodnocení. Vydání 1. Praha: Portál, 2008, 151 stran. ISBN 9788073673147. info
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 8071781207. info
Výukové metody
reflektivní deník, diskuse v hodině, samostatná práce s odbornou literaturou v interaktivní osnově, reflexe.
Metody hodnocení
reflektivní deník, plnění úkolů v seminářích, zápočet.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.