SV4BP_DPrC Didaktika praktických činností

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/2. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Vybíral, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit zájmovou činnost v oblastech zaměřených na pracovní dovednosti a návyky a v oblastech obsahujících tématiku informačních technologií. Osvojit si vědomosti a dovednosti pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
Osnova
  • 1. Člověk a svět práce, Informační a komunikační technologie 2. Technologie vedení zájmové činnosti(teorie řízení vyučovacího procesu, cíle, formy, zásady, metody, prostředky). 3. Příprava a realizace zájmové činnosti technického a informačně technologického charakteru. 4. Člověk a svět práce - hodiny praktických činností (specifika práce s mládeží, organizace a bezpečnost práce v dílně, laboratoři a v učebně výpočetní techniky). 5. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s drobným materiálem - papír, karton, dřevo (jednoduché pracovní operace a postupy, nástroje, nářadí, praktická cvičení). 6. Konkrétní didaktika v oblasti využití konstrukčních stavebnic (práce se stavebnicemi, návody, sestavování modelů, montáž, demontáž, tvůrčí činnost žáků). 7. Úloha učitele(vedoucího) v procesu osvojování pracovně technických vědomostí, dovedností a návyků (rysy osobnosti, mluvený i písemný projev, vyjadřovací schopnosti,vztah k žákům, kolegům, rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst). 8. Hodnocení výsledků činnosti 9. Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou - editory (řízení vyučovacího procesu, specifika práce s výpočetní technikou, řešení problémů, organizace práce, zadávání úkolů, samostatná práce žáků). 10. Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou - práce s informacemi (vyhledávání, zpracování a využití informací - hodnoty, relevance, rizika). 11. Osobnostní a sociální výchova, multikulturní, environmentální a mediální výchova. 12. Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (pracovní terapie, předprofesionální příprava postižených žáků).
Literatura
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika předmětů technického a informačně technologického charakteru. Brno: 2013, dostupné z http://wrack.ped.muni.cz/elearning/mod/resource/view.php?id=798
  • FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ - základní dílo. základní dílo. Praha: Raabe, 2007, 150 s. info
  • FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, 50 s. ISBN 8021007648. info
Výukové metody
Přednáška, cvičení, praktická činnost, prezentace vlastních návrhů.
Metody hodnocení
Vypracování a prezentace dvou příprav pro vedení zájmové činnosti v oblasti práce s technickými materiály a výpočetní technikou. Zkouška z oblasti teorie (viz sylabus)spojená s praktickou realizací vybraného tématu pro zájmovou činnost.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je povinnou součástí profilace Technické a přírodovědné aktivity ve volném čase.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020.