SZ7MP_NaRo Nadání a jeho rozvoj

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1/0. výuka 1 x za 14 dnů. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Anna Bayerová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Jiří Šibor, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 16:00–17:50 učebna 4
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Cíle předmětu
Hlavní cíle:
Seznámit studenty:
- s teoretickými základy nadání, talentu, inteligence a kreativity;
- s metodami, jak identifikovat nadání pomocí jeho charakteristik;
- s principy základních metod rozvoje nadání;
- s metodami, jak vytvořit výukové materiály pro nadané;
- s metodami, jak použít základní výukové metody pro rozvoj nadaných žáků a studentů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět podstatě nadání žáků a studentů;
identifikovat nadání pomocí jeho charakteristik;
porozumět principům základních metod rozvoje nadání;
vytvořit výukové materiály pro nadané;
použít základní výukové metody pro rozvoj nadaných žáků a studentů;
základní sebereflexe při práci s nadanými žáky a studenty;
Osnova
  • 1. Psychologická podstata nadání
  • 2. Diagnostika nadání; latentní nadání
  • 3. Motivace nadaných žáků a studentů
  • 4. Nadaní jako jedinci se specifickými vzdělávacími potřebami
  • 5. Rozvoj nadaných žáků a studentů
  • 6. Speciální metody rozvoje nadání
  • 7. Vytváření materiálů pro výuku nadaných žáků a studentů
  • 8. Výuka nadaných a řešení jejich vzdělávacích problémů
  • 9. Zákonné normy pro vzděláváni nadaných
  • 10. Spolupráce učitele s rodinou nadaných
Literatura
    doporučená literatura
  • Havigerová, J. M. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada Publishing. 2011.
  • Laznibatová, J. Nadané dieťa. Bratislava: IRIS. 2012.
  • Fořtík, V., Fořtíková, J. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál. 2007.
  • Landau, E. Odvaha k nadání. Praha, Akropolis. 2007.
  • Škrabánková, J. Žijeme s nadáním. Ostrava: PdF OU. 2012.
  • Kovářová, R., Škrabánková, J. Nadání a současnost. Ostrava: PdF OU. 2012.
  • Hříbková, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada Publishing. 2019.
Výukové metody
výklad, workshop, diskuse, projekt
Metody hodnocení
závěrečný projekt
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.