So531 Le théatre francais dans l enseignement

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/0. 6 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Miroslava Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 13:00–15:50 učebna 19
Předpoklady
Znalost francouzského jazyka - úroveň A2 a více, výuka zahrnuje 4 hodiny ateliéru týdně, ateliéry budou realizovány i ve zkouškovém období; ateliéry probíhají v cizím jazyce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na osvojení řečových dovedností ve francouzském jazyce v sólovém i skupinovém projevu, na zvládnutí doplňující a odpovídající mimiky, na rozvoj improvizačních schopností, na pohotovost reakcí v nejrůznějších situacích i na využití dramatické výchovy ve vyučovacím procesu. Velká pozornost je věnována správné dikci, intonaci, hře se slovy, scénickým hrám, improvizacím slovním i pohybovým. Součástí předmětu je interpretace nejrůznějších dramatických textů, osvojení si současných tendencí ve francouzské dramatické tvorbě, poznání různých autorů dramatických textů, včetně autorů her pro děti. Předmět přihlíží k problematice výuky žáků v zájmových kroužcích i v dalších mimoškolních aktivitách. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen vyjádřit se v cizím jazyce k různým tématům v různých modelových situacích.
Výstupy z učení
Projekt, spolupráce se zahraničními soubory, divadelní festival - účast na zahraničním festivalu, organizace francouzského divadelního festivalu, divadelní praxe ve výuce.
Osnova
  • 1. Výběr textu. 2. Interpretace krátkých textů. 3. Uvědomění si obsahu slova a jeho vyjádření. 4. Vyjádření pocitů a emocí. 5. Prostorové a časové vnímání, vnímání hrajícího kolegy a kolegů. 6. Hry monologické a dialogické. 7. Pohybová a prostorová interpretace textu. 8. Improvizace na daná témata. 9. Sestavení poetického pásma či krátké hry. 10. Vzájemné hodnocení a pozorování; výuka zahrnuje 4 hodiny ateliéru týdně, ateliéry budou realizovány i ve zkouškovém období
Literatura
    doporučená literatura
  • SANTOS, Bárbara, Julian BOAL a Augusto BOAL. Divadlem ke změně : vybrané texty k divadlu utlačovaných. Translated by Tereza Schmoranz - Martina Čermáková. [Praha]: Antikomplex, 2016, 101 stran. ISBN 9788090619821. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Dospělí dětem : výběrový katalog pohádkových her z produkce DILIA. Edited by Jitka Sloupová. Praha: DILIA, 1987, 88 s. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 8070681055. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Dramatická hra jako prostředek socializace dítěte. 102 s. info
  • WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Translated by Eva Machková. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 218 s. ISBN 8085866161. info
  • Dětské divadlo : sborník her pro dětské divadelní soubory. Edited by Eva Machková. 1. vyd. Praha: Albatros, 1976, 283 s. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 2. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2004, 122 s. ISBN 8073310139. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Mezi skutečností a snem : kapitoly z poetiky pohádkové hry. První vydání. Praha: Kant, 2013, 223 stran. ISBN 9788074371011. info
  • Úvod do studia dramatické výchovy. Edited by Eva Machková. Praha: IPOS, 1998, 199 s. ISBN 8090166032. info
  • Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Edited by Eva Machková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 149 s. ISBN 9788026200932. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Závěrečný (skupinový) projekt, ústní zkouška.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, jaro 2025.