VVr032 Dějiny výtvarného umění v kontextu teorie a praxe současných humanitních věd 2

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/1.7. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. MgA. Ondřej Navrátil, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jitka Juřicová
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studující jsou konfrontováni s definicemi a terminologií a osvojují si poznatky o hlavních vývojových proudech v teorií dějin umění. Předmět prohlubuje porozumění metodám interpretace uměleckého díla, které jsou užívány v dějinách umění a v umělecké kritice. Zahrnuje seznámení s modely, strategiemi a termíny uměleckohistorického výzkumu a s interpretačními postupy umělecké kritiky. Důraz je kladen na aktivní výklad uměleckých děl studenty.
Výstupy z učení
Student si osvojí poznatky o podstatě oboru, zná základní terminologii, osobnosti, metodologické koncepty a vývojové etapy teorie umění. Budoucí výtvarný pedagog šířeji porozumí poznatkům dějin umění a osvojí si hlubší dovednosti interpretace uměleckého díla. To představuje důležitý předpoklad aktivní reflexe umělecké produkce a relevantního využití informací daných oborů ve výtvarné výchově. • Student rozumí úloze a základním metodám dějin umění a umělecké kritiky a je schopen je vysvětlit. • Student interpretuje umělecká díla na základě získaných poznatků • Student je schopen vhodně didakticky transformovat poznatky dějin umění a dalších oborů pro potřeby konkrétní výukové praxe.
Osnova
  • • Postavení a funkce dějin umění, historie disciplíny, základní pojmy • Interpretační metody dějin umění • Principy a formy postavení a funkce umělecké kritiky, její specifika a historie, současná česká média a výtvarná kritika
Literatura
  • Ruhrberg, K. (2011). Umění 20. století: [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie]. V Praze: Slovart.
  • Foster, H. (2007). Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus. V Praze: Slovart.
  • Kroupa, J. (2007). Školy dějin umění: metodologie dějin umění 1 (2., přeprac. vyd.). Brno: Masarykova univerzita.
  • Bregantová, P. (2005). Dějiny českého výtvarného umění (Vyd. 1.). Praha: Academia.
  • Dempsey, A. (2005). Umělecké styly, školy a hnutí: encyklopedický průvodce moderním uměním (2.vyd.). Praha: Slovart.
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
domácí zadání
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.