CJp523 Tvůrčí metody ve výuce

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Martiníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář se zaměřuje na prohloubení znalostí o tvůrčím procesu a na využití základních principů tvorby ve výuce literatury. Konkrétní texty umožní studentům vyzkoušet si tvůrčí interpretační metody a hledat další možnosti práce s textem. Texty vybrané z různých kontextů budou vnímány jako inspirační zdroj pro vlastní tvorbu a následně pro tvorbu metodických materiálů k výuce. Nedílnou součástí seminářů budou i reflexe těchto materiálů. Při práci s originálními texty budou reflektována základní věčná témata se zřetelem k dobovému kontextu a ke specifické struktuře a významům daného textu. Během kurzu si studenti vyzkouší různé přístupy. Bude zde prostor k volnému vlastnímu tvoření i rozvíjení původního textu prostřednictvím tvůrčích interpretačních metod.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student porozumí obecným principům tvorby;
- bude schopen přistupovat k textu tvůrčím způsobem a vytvářet vlastní materiály pro práci s ním;
- dokáže nalézt v textu ty složky, které podněcují a motivují k další práci a dokáže jich efektivně využít ve výuce;
- bude schopen reflektovat, do jaké míry jsou vybrané metody práce s textem efektivní a na základě zpětné vazby a této reflexe je dále upravovat.
Osnova
  • 1. Definování tvořivosti, záměru a cílů tvůrčího procesu s ohledem na specifický kontext + základní témata lidské existence
  • 2. Aktivity studentů a zpětná vazba + úprava
  • 3. Přístupy k tvůrčímu procesu + mýtus
  • 4. Aktivity studentů a zpětná vazba + úprava
  • 5. Tvořivost ve vzdělávacím procesu + renesance
  • 6. Aktivity studentů a zpětná vazba + úprava
  • 7. Práce s inspirací + romantismus
  • 8. Aktivity studentů a zpětná vazba + úprava
  • 9. Emoce, smysly a rozum + realismus a naturalismus
  • 10. Aktivity studentů a zpětná vazba + úprava
  • 11. Tvůrčí myšlení a práce s nejistotou + současná česká literatura
  • 12. Aktivity studentů a zpětná vazba + úprava
Literatura
  • FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se : praktický průvodce strategiemi vyučování. Translated by Karel Balcar. Vydání třetí. Praha: Portál, 2011, 172 stran. ISBN 9788026200437. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Modely interpretace : Patočkovské průhledy. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 2001, 118 s. ISBN 8021026537. info
  • KOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997, 186 s. ISBN 8021016949. info
Výukové metody
seminář, aktivní diskuse studentů nad probíranými tématy, průběžné prezentace - aplikace probíraných metod výuky, domácí příprava
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. K zápočtu předloží studenti portfolio metod, při jejichž tvorbě byly zohledněny závěry ze seminářů. Podrobné požadavky jsou zveřejněny v každém semestru, kdy seminář probíhá, ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.