SOk140 Filozofie vzdělávání a výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. František Trapl, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 5. 3. 9:00–12:50 učebna 41, Pá 26. 3. 14:00–16:50 učebna 41, Pá 9. 4. 9:00–12:50 učebna 41, Pá 14. 5. 17:00–19:50 učebna 41
Předpoklady
Středoškolské znalosti o filozofii a pedagogice.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům pochopit vztah mezi etikou a filozofií vzdělávání.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studenti:
• budou umět chápat etiku jako hledání „věčných“ principů v proměnlivých kontextech
• pochopí vývoj pedagogiky od jeho počátků v moderních filozofických konceptech až po současné trendy v pedagogice
• rozliší podmínky moderní edukace od edukace v době globální
• porozumí proměnám pedagogik jako vědy od 19. století do současnosti
• použijí předešlé poznatky k analýze současného stavu pedagogiky
Osnova
  • 1) Etika a etické aspekty edukace
  • 2) Pedagogické aspekty filozofických systémů a jejich rozpad v době vzniku moderních školských systémů
  • 3) Moderní situace: Oddělení vzdělávání od výchovy a opětné spojení v ideologii moderních školských teorií
  • 4) Nacionalismus a filozofie edukace, Durkheim a Dewey.
  • 5) Transnacionální situace a její důsledky na podoby edukace: falešný spor moderny a postmoderny
  • 6) Hodina duchů: Liessman versus skutečné překročení rané moderny ve filozofii edukace.
  • 7) Etické aspekty globálního vzdělávání a pozdní moderna
Literatura
    povinná literatura
  • Dewey, J. (1932). Demokracie a výchova. Praha: Jan Laichter.
  • Kasper, T., & Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky. Praha: Grada.
    doporučená literatura
  • Ainsworth, J. (2013). Sociology of Education: An A-to-Z Guide. London, New York: Sage.
  • Eastman, G. (1967). The Ideologiying of Theories: John Dewey's Educational Theory, A Case in Point. Educational Theory, 17 (2), 103–119.
  • Liessmann, K. P. (2015). Hodina duchů: O praxi nevzdělanosti. Praha: Academia.
    neurčeno
  • Čornejová, I., Kasper, T., Kasperová, D., Kourová, P., Kratochvíl, P., Lenderová, M., Novotný, M., Pokorný, J., Svatoš, M., Svobodný, P., Šimek, J., & Váňová, R. (2020). Velké dějiny zemí Koruny české. Paseka.
  • ŠÍP, Radim. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 471 s. ISBN 978-80-210-9377-5. info
  • PROKOP, Daniel. Slepé skvrny : o chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti. Druhé, rozšířené vydán. Brno: Host, 2020, 278 stran. ISBN 9788027503087. info
  • FEŘTEK, Tomáš. Co je nového ve vzdělávání. 2. vydání. Praha: Nová beseda, 2019, 111 stran. ISBN 9788090749016. info
Výukové metody
přednášky, analýza textu, diskuse
Metody hodnocení
skupinová práce, test
Informace učitele
Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři
Aktivní účast na výuce a diskusích

Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou:
Podoba zkoušky:
Zkouška je ústní. Student zná měsíc před zahájením zkouškového období zkušební okruhy. Zkušební okruhy jsou artikulovány tak, že vyžadují aktivní práci při vypracování otázek, očekává se, že student doplní vyučovaná témata o další kriticky zvládnuté zdroje.
Podporuje se kolektivní příprava na zkoušku – sdílené materiály, rozdělení úkolů, společné studium, ale student je během finální přípravy (viz níže) a samotné zkoušky zodpovědný za předkládaný obsah a výkon během zkoušky.
Student si před zkouškou vybírá jeden okruh a má 45 minut na finální přípravu svého vystoupení, jehož součástí je písemná bodová struktura finální přípravy i s odkazy na použité zdroje a seznamem použitých zdrojů.
Zkouška trvá 15 minut. Student má 8-10 minut na samostatné představení vypracovaného tématu. Poté je 5 minut prostor na otázky zkoušejícího. Následuje formativní hodnocení.
Hodnotí se:
Relevance informací a zdrojů.
Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument.
Reagovat na položené otázky.
Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy.
Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.