SPk131 ICT – Speciální pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk131/OS01: Pá 12. 3. 8:00–13:50 učebna 28a, L. Gajzlerová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi podpory osob se zdravotním postižením s využitím digitálních technologií. Nutností je přihlédnutí k jejich specifickým potřebám podle bariér, míry potřeby podpory či podle typu postižení (zrakové postižení, sluchové postižení, tělesné postižení, specifické poruchy učení,…).
Výstupy z učení
• student se orientuje v problematice asistivních, informačních a komunikačních technologií
• zná podmínky tvorby textů pro znevýhodněné čtenáře
• umí navrhnout postup výběru vhodné pomůcky či technologie
Osnova
  • Digitální technologie
  • ICT/IKT/Informatika a jeho zařazení do RVP
  • Digitální, informační a mediální gramotnost
  • Elektronická podpora výuky (e-learning)
  • SAMR model
  • Možnosti podpory osob s postižením
  • Pozitiva a negativa digitálních technologií
  • Asistivní technologie
  • Tvorba a úpravy textů, prezentací a dalších materiálů pro osoby se znevýhodněním
  • Speciální a kompenzační pomůcky, software
  • Postup výběru vhodné pomůcky / technologie
  • Možnosti digitální komunikace
  • ICT a zdraví člověka
  • Web 2.0 a přístupnost webů
Literatura
    povinná literatura
  • ZIKL, Pavel. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 127 s. ISBN 9788024738529. URL info
    doporučená literatura
  • Strategie vzdělávací politiky 2030 (https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030)
  • Watkinson, A. (2013) Informační a komunikační technologie pro inkluzi. Pokrok a příležitosti evropských zemí. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání: Brusel.
  • Vliv technologií v oblasti vzdělávání a v pedagogickém výzkumu. Sborník abstraktů z konference České asociace pedagogického výzkumu konané ve dnech 13.–14. září 2017 v Hradci Králové (https://is.muni.cz/publication/1393110/Sbornik-anotaci-CAPV-web.pdf)
  • ZOUNEK, Jiří, Klára ZÁLESKÁ a Libor JUHAŇÁK. Výuka s využitím ICT v mezinárodní perspektivě: na cestě k moderní pedagogice. LIFELONG LEARNING- CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Mendelova univerzita v Brně, 2020, roč. 10, č. 1, s. 57-93. ISSN 1804-526X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.11118/lifele20201001057. URL info
  • GAJZLEROVÁ, Lenka. Multimediální technologie a jejich využití u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí školy. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 282 s. ISBN 978-80-210-8109-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8109-2015. Čítárna Munispace info
  • NEUMAJER, Ondřej, Lucie ROHLÍKOVÁ a Jiří ZOUNEK. Učíme se s tabletem - využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 2015, 188 s. ISBN 978-80-7478-768-3. URL info
  • KLUBAL, Libor, Vojtěch GYBAS, Lenka SKÝBOVÁ a Veronika ČERNOTOVÁ. 55 tipů jak využít iPad ve vyučování. Ostrava-Poruba: Wichterlovo gymnázium, 2015, 69 stran. ISBN 9788087058244. info
  • DAŇOVÁ, Martina. Metodika úpravy textů : pro znevýhodněné čtenáře. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 189 s. ISBN 9788024723891. URL info
  • HORNÝ, Stanislav. Počítačová typografie a design dokumentů. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 279 s. ISBN 8071694878. info
    neurčeno
  • http://www.helpnet.cz/
  • Zákon č. 329/2011 Sb. o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
  • Zákon č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání
  • Manuál pro práci s elektronickými učebnicemi; 2016 (https://www.soubosonohy.cz/files/Petr%20Foto%20/manual_web.pdf)
  • Vyhláška č. 388/2011 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením
  • ZOUNEK, Jiří a Klára ŠEĎOVÁ. Učitelé a technologie. Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009, 172 s. ISBN 978-80-7315-187-4. info
  • SAK, Petr, Jiří MAREŠ, Hana NOVÁ, Vít RICHTER, Karolína KOLESÁROVÁ a Jarmila SKALKOVÁ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Vydání 1. Praha: Portál, 2007, 290 stran. ISBN 9788073672300. info
  • ZOUNEK, Jiří. ICT v životě základních škol. I. vydání. Praha: Triton, 2006, 160 s. Pedagogika. ISBN 80-7254-858-1. info
Výukové metody
Studium odborného textu, diskuse nad odborným textem a praktickými ukázkami.
Metody hodnocení
Příspěvek do diskuse formou elektronických příspěvků do předmětového fóra. Rešerše odborného textu z vybrané oblasti ICT či AT v souvislosti se speciální pedagogikou. Text bude technicky i odborně správně (alespoň 10 stran, vložené objekty). Hodnocení se skládá obvykle ze 4 kritérií, každé je hodnoceno 10 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 70 %. Kritéria hodnocení: věcná správnost, srozumitelnost textu, úprava a vzhled, vložení práce do Odevzdávárny v ISu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.