IPPp08 Školní pedagogika 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
1/1/2. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 8:00–8:50 učebna 30
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
IPPp08/01: Po 10:00–11:50 učebna 39, J. Havel, P. Najvar
IPPp08/02: Po 12:00–13:50 učebna 39, J. Havel, P. Najvar
IPPp08/03: St 14:00–15:50 učebna 39, J. Havel, P. Najvar
IPPp08/04: St 16:00–17:50 učebna 39, J. Havel, P. Najvar
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje na objasnění klíčových didaktických pojmů, obsahů a procesů vyučování a učení ve školní třídě; třídění a interpretaci klíčových didaktických jevů a zákonitostí a vymezení obecně platných didaktických principů. Seznamuje s teorií a praxí (a) školy jako instituce a organizace, (b) tvorby kurikula, (c) školní výuky - vyučování a učení.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen: (a) používat s porozuměním základní odbornou terminologii, aplikovat ji na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentů a výukových situací, (b) charakterizovat edukační prostředí školy, na níž absolvoval asistentskou praxi, (c) popsat a vysvětlit kurikulární činností učitele při zpracování plánu učiva pro několik vyučovacích jednotek, (d) formulovat výukové cíle, učební úlohy různé kognitivní náročnosti a výukové strategie, (e) vysvětlit možné způsoby zjišťování a ovlivňování žákova pojetí učiva.
Osnova
  • (1) Teorie a praxe kurikula, (2) cíle školního vzdělávání, jejich transformace, (3) obsahy školního vzdělávání, jejich transformace od oborových obsahů ke znalostem a dalším dispozicím, (4) vyučování a učení, aktéři a procesy, přístupy k učení a utváření znalostí, role konceptů (vědeckých) a prekonceptů (žákovských), (5) plánování v práci učitele - cíle a jejich místo v řízení výuky, taxonomie výukových cílů, (6) práce učitele s učivem: didaktická analýza učiva, integrace učebních obsahů a mezipředmětové vztahy, (7) reprezentace učiva v procesu vyučování a učení, tvorba učebních úloh, (8) vyučovací postupy, strategie a formy a jejich aplikace na 1. stupni ZŠ.
Literatura
    doporučená literatura
  • JANÍKOVÁ, Marcela, Lenka HLOUŠKOVÁ, Tomáš JANÍK, Vladimír JŮVA, Josef LUKAS, Josef MAŇÁK, Veronika NAJVAROVÁ a Jana VAŠŤATKOVÁ. Základy školní pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2009, 120 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7315-183-6. info
  • WALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido, 2004, 295 stran. ISBN 8073150832. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
    neurčeno
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál, 2010, 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. info
Výukové metody
teoretická příprava, přednáška, reflektující diskuse
Metody hodnocení
písemný test, ústní odborná rozprava
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.