CJp033 Didaktika českého jazyka pro bakalářské studium

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 2 (co 14 dní). 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Hana Křížová, Ph.D. (cvičící)
Bc. Iveta Dokoupilová (pomocník)
Mgr. Michal Novák (pomocník)
PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (cvičící)
Garance
PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp033/01: každý sudý čtvrtek 8:00–9:50 učebna 42, A. Veřmiřovský
CJp033/02: každou sudou středu 11:00–12:50 učebna 56, A. Veřmiřovský
CJp033/03: každý lichý čtvrtek 9:00–10:50 učebna 11, A. Veřmiřovský
CJp033/04: každou lichou středu 12:00–13:50 učebna 11, A. Veřmiřovský
Předpoklady
Nadšení pro sdílení informací.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s obsahem jazykového vyučování. V seminářích mají studenti získat dovednost připravit úkoly pro vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), seznámit se s vhodnými metodami a formami práce (se zřetelem na různé typy hodin a na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami -- s poruchami učení, sociálně znevýhodněnými a s žáky mimořádně nadanými), připravit doplňující materiál: např. texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky, výukové materiály pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami a žáky mimořádně nadané. Součástí práce v semináři je rovněž srovnání několika typů učebnic a diskuse o jejich koncepci. Klíčovým rámcem celého semináře je koncept nenásilné komunikace -- reflektován ve výuce jak teoreticky, tak i prakticky.
Výstupy z učení
Studentstvo se seznámilo s obsahem jazykového vyučování, získalo dovednost připravit úkoly pro vyučovací hodinu (včetně motivace a zpětné vazby), zvolit vhodné metody a formy práce (různé typy hodin), připravit doplňující materiál: texty na procvičování jednotlivých jevů, vhodné ilustrační příklady pro výklad látky. V návaznosti na znalosti a dovednosti z předmětů učitelské propedeutiky speciální a inkluzivní pedagogiky, základy pedagogické diagnostiky, popř. povinně volitelného předmětu výchova nadaných žáků studentstvo získalo dovednost kreativně tvořit výukové materiály vhodné pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a využít je ve výuce např. v práci ve skupinách, dokáží vytvořit materiály pro nadané žáky. Studentstvo rozliší pozorování a hodnocení, pocity a myšlenky, potřeby a strategie, žádosti a rozkazy.
Osnova
  • 1. (15.02./22.02.2023)
  • informační/organizační setkání
  • Didaktika, její předmět, vztah k ostatním disciplínám.
  • Vztah mezi vyučováním jazyku, slohu a literatuře.
  • Pozorování vs. interpretace.
  • 2. (01.03./08.03.2023)
  • Postavení předmětu ČJL v učebních plánech všech stupňů škol.
  • Cíl vyučování ČJ a slohu.
  • Ukázka z učebnice + tvorba úkolů k textu.
  • 3. (15.03./22.03.2023)
  • Rozvoj komunikačních kompetencí.
  • 4. (29.03./05.04.2023)
  • Vyučovací formy a metody. + Didaktické zásady.
  • Ukázka z učebnice + tvorba úkolů k textu.
  • 5. (12.04./19.04.2023)
  • Obsah vyučování na jednotlivých stupních škol.
  • Vědomosti, dovednosti, návyky (jež jsou obsahem výuky).
  • Nenásilná komunikace.
  • 6. (26.04./03.05.2023)
  • Vzájemné učení žáků, výstupy, hodnocení.
  • Feedback/hodnocení semestru — výstupy nenásilné komunikace.
  • 7. (10.05.2023)
  • Rezerva, rekapitulace, zpětná vazba ke zpětným vazbám.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
  • ŠEBESTA, Karel. Od jazyka ke komunikaci : didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1999, 157 s. ISBN 8071847119. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace. Translated by Norma Garcíová. Vydání čtvrté. Praha: Portál, 2016, 221 stran. ISBN 9788026210795. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Co řeknete, změní váš svět. Translated by Hana Antonínová. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 142 stran. ISBN 9788026209126. info
    doporučená literatura
  • VEŘMIŘOVSKÝ, Adam. Celostní didaktika češtiny. In Vít Boček, Bohumil Vykypěl. CHARISTERIA THOMAE HOSKOVECIO SEXAGENARIO A DISCIPVLIS ET CIRCVLI LINGVISTICI PRAGENSIS SODALIBVS OBLATA. 1. vyd. Brno: Tribun EU, s.r.o., 2020. s. 17-29, 32 s. ISBN 978-80-263
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace v praxi. Translated by Hana Antonínová. Vydání první. Praha: Portál, 2020, 262 stran. ISBN 9788026216513. info
  • ROSENBERG, Marshall B. Nenásilná komunikace a moc : v institucích, společnosti i rodině : volně podle interaktivního semináře „Komunikace a moc". Edited by Vilma Costetti - Sonia Masini, Translated by Veronika Matiášková. Vydání první. Praha: Portál, 2019, 150 stran. ISBN 9788026214663. info
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : cesta pedagogického hrdiny. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 175 stran. ISBN 9788074963872. info
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
    neurčeno
  • ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování :didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
Výukové metody
Metody založené na myšlenkových operacích (analýza, syntéza atd.), metody kritického myšlení, teoretická příprava a vlastní sebereflexe, trénink zpětné vazby. Zážitková metoda. Microlearning, e-learning.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem. Podmínkou je povinná četba dvou knih M. Rosenberga (viz seznam literatury), průběžná četba odborné literatury (Šebesta, Štěpáník), aktivní skupinová i samostatná práce v semináři, prezentace výsledků, reflexe výsledků, sebereflexe prezentujících, účast alespoň na 80 % seminářů, plnění průběžných úkolů (e-learning), jedna konkrétní příprava na jednu vyučovací hodinu zohledňující nenásilněkomunikační přístup k výuce (přípravu zpracuje skupina 3-4 studentek či studentů).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024.