NJ_M230 Integrovaná didaktika jazyků

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Helena Hradílková (zástupce)
Mgr. Helena Hradílková (cvičící)
Garance
PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
NJ_M230/01: Čt 13. 4. 15:00–17:50 učebna 42, Pá 14. 4. 15:00–17:50 učebna 42, A. Brychová, H. Hradílková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit studentům učitelství cizích jazyků integrovanou jazykovou didaktiku, která umožňuje ve výuce jednotlivých cizích jazyků navazovat na znalosti jiných jazyků a rozvíjet interkulturní kompetenci. Témata: Mnohojazyčnost, vícejazyčnost: definice a zakotvení v SERR metodické přístupy k rozvoji vícejazyčnosti a interkulturní komunikační kompetence Aplikace metodických přístupů ve výuce a výukových materiálech
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - identifikovat hlavní rysy vícejazyčnosti a interkulturní kompetence - vysvětlit podstatu a cíle integrované didaktiky - umět aplikovat principy integrované didaktiky a rámce pro plurální přístupy a vnímání kultur REPA do praxe jazykové výuky - umět navrhovat a pracovat s výukovými materiály v integrovaném přístupu k jazykům
Osnova
  • Vícejazyčnost nebo integrativní didaktika: cíle jazykové a vzdělávací politiky a jejich konkretizace ve výuce pro všechny žáky - Koncepce pluralitního přístupu k jazykům a kulturám je představena a ilustrována výukovými materiály - klíčové zásady jazykové a vzdělávací politiky Rady Evropy Evropy a Evropské unie jsou představeny - Referenční rámec pro pluralitní přístupy k jazykům a kultur* (REPA) je popsán - Představí se další projekt (doba trvání 2020-2023) Evropského centra pro zahraniční vztahy a jazyky (European Centre for Foreign languages) ve Štýrském Hradci, jehož cílem je formulovat kompetence učitelů pro výuku cizích jazyků - využití pluralitních přístupů a vytvoření vzorových materiálů pro rozvoj těchto kompetencí v počátečním vzdělávání nebo v rámci dalšího vzdělávání.
Literatura
  • https://carap.ecml.at/CARAPinCzechRepublic/Datab%C3%A1zeFREPA/tabid/3265/language/de-DE/Default.aspx
  • https://carap.ecml.at/
  • ZERZOVÁ, Jana. Intercultural Development Inventory®, version 3 - nástroj pro měření rozvoje interkulturní kompetence. In Pešková Michaela, Kubíková Kateřina. Rozvíjení interkulturní komunikační kompetence ve výuce cizích jazyků. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2016, s. 33-40. ISBN 978-80-261-0666-1. info
  • PEŠKOVÁ, Karolína. Interkulturní kompetence v rámci globální výchovy ve výuce cizích jazyků. In Petr Knecht, Tomáš Janko. Bulletin Institutu výzkumu školního vzdělávání PdF MU 2011. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 24-28. ISBN 978-80-210-5749-4. info
Výukové metody
přednáška a workshop
Metody hodnocení
písemné shrnutí nejzajímavějších poznatků
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Přednáška a workshop bude probíhat ve třech jazycích: německy, anglicky, francouzsky a bude tlumočen i do češtiny. Přednášející je pan prof. Michel Candelier, který je emeritním profesorem na univerzitě v Le Mans ve Francii a dnes se věnuje především didaktice vícejazyčnosti a podmínkám jejího zavádění. Koordinoval několik evropských projektů, včetně programu Evlang (Éveil aux Langues) financovaného Evropskou komisí a programu CARAP/REPA (Cadre de référence pour les approches plurielles / Framework of reference for plural approaches to languages and cultures), který vytvořila Rada Evropy. Je čestným předsedou několika profesních sdružení, například "Mezinárodní společnosti pro vzdělávání a jazykovou a kulturní rozmanitost" (EDiLiC) a Mezinárodní federace asociací učitelů cizích jazyků FIPLV.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2023/NJ_M230