YPSp05 Komunikace a spolupráce se zákonným zástupcem a dalšími institucemi pečujícími o děti

Pedagogická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. David Havelka, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. et Mgr. David Havelka, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. David Havelka, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
YPSp05/OS01: Pá 17. 2. 12:00–15:50 učebna 4, Pá 14. 4. 11:00–14:50 učebna 24, D. Havelka
Předpoklady
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen na základě nabytých znalostí vést dialog a komunikovat se zákonnými zástupci dítěte a dalšími institucemi, které o děti předškolního věku pečují (OSPOD, ZŠ, PČR, PPP, SPC, klinický a poradenský psycholog, pedopsychiatr, atd). V předmětu budou probírány nejen obsahové a formální stránky komunikace (neverbální komunikační dovednosti, verbální komunikační dovednosti, teoretické základy vedení rozhovoru), ale bude zaměřen i na nácvik a rozbor konkrétních situací (práce s nespolupracujícím a nemotivovaným rodičem, sdělování náročných témat, zásady vedení průběžné spolupráce, edukace, psychoedukace, atd.). Předmět bude zaměřen také na rozbor specifik jednotlivých institucí, s nimiž může učitel mateřské školy spolupracovat, z tohoto popisu bude poté vycházet rozbor specifik komunikace s těmito institucemi.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu budou studující: - mít přehled o specificích a úkolech institucí, se kterými může učitel mateřské školy spolupracovat - schopni užít teoretické znalosti z oblasti komunikace a vedení rozhovoru v učitelské praxi - schopni kompetentněji vést dialog se zákonnými zástupci a institucemi pracujícími s dítětem
Osnova
  • - Specifika a úkoly institucí pracujících s dítětem (OSPOD, ZŠ, PČR, PPP, SPC, klinický a poradenský psycholog, pedopsychiatr, atd)
  • - teoretické základy vedení rozhovoru (proces, setting, obsahové a formální stránky komunikace)
  • - vedení motivačního rozhovoru
  • - vedení edukačního a psychoedukačního rozhovoru
  • - oznamování náročných informací, probírání náročných témat
  • - specifika komunikace s dalšími institucemi pracujícími s dítětem
Literatura
    povinná literatura
  • ČAPEK, Robert. Učitel a rodič : spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 184 s. ISBN 9788024746401. URL info
    doporučená literatura
  • NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi : význam komunikace, vztah učitele k žákovi, komunikace ve škole, ukázky. Vydání 1. Praha: Grada, 2005, 171 stran. ISBN 8024707381. URL info
    neurčeno
  • SOUKUP, Jan. Motivační rozhovory v praxi. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 150 stran. ISBN 9788026206071. info
  • TIMUĽÁK, Ladislav. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru : integrativní rámec. Translated by Jana Křížová. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014, 181 s. ISBN 9788026206460. info
  • PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
Výukové metody
přednášky, skupinový nácvik, skupinová diskuse, průběžné studium
Metody hodnocení
60% docházka, písemný test (50% správných odpovědí) , úspěšné sehrání modelové situace
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.