SPc202 Strategie poradenství u dětí s poruchami chování

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/0/3. 20 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc202/Kombi01: Pá 8. 3. 8:00–13:50 učebna 51, Pá 26. 4. 8:00–13:50 učebna 56, So 18. 5. 8:00–13:50 učebna 56, V. Linhartová, V. Vojtová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství v etopedii a uvést je do problematiky intervenční práce.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, aplikovat metody speciálněpedagogické diagnostiky poruch chování, vést poradenský rozhovor, diagnostické záznamy a případovou konferenci, evidovat případovou práci. Student bude umět uzavírat poradenskou smlouvu, vymezit cíle intervence a otevírat prostor pro intervenci.
Osnova
  • Specifické edukační potřeby dětí s PECh;
  • Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování;
  • Vývojová specifika jako základ diagnostiky;
  • Nástroje pro diagnostiku chování – standardizované/specifické;
  • Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie;
  • Vymezení spec. ped. poradenství/intervence ve vztahu k psychologickému poradenství/ k sociální práci;
  • Model informované intervence – podpora, posilování, provázení 3P intervence;
  • Komunikace jako specifický nástroj poradenství, mezioborová komunikace;
  • Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata;
  • Vedení případu, Holistický přístup k případové práci;
  • Případová konference;
  • Motivační rozhovory
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5.
    doporučená literatura
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese :psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1997. 147 s. ISBN 8071781509.
  • JŮN, Hynek. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 141 s. ISBN 9788073675905.
  • AYERS, Harry, Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000. xx, 108. ISBN 1853466727.
  • BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference : praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Vydání první. Praha: Portál, 2012. 158 stran. ISBN 9788026201816.
Výukové metody
Diskuse v hodině, skupinové projekty, prezentace, seminární práce. Samostudium.
Metody hodnocení
Seminární práce, ústní zkouška, aktivní účast a zapojení ve výuce
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc202