SPc941 Obor: Psychopedie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPc941/Kombi01: So 2. 3. 8:00–13:50 učebna 50, So 23. 3. 8:00–13:50 učebna 50, S. Chaloupková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s poruchou vývoje intelektu, aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, systému edukace dětí s poruchou vývoje intelektu, včetně inkluzivního vzdělávání a osobnosti osob s poruchou vývoje intelektu.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s poruchou vývoje intelektu;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání a výchově dětí a žáků s poruchou vývoje intelektu;
- ovládat práci s žáky s poruchou vývoje intelektu na úrovni asistenta pedagoga.
Osnova
  • 1. Psychopedie: charakteristika, předmět, cíle, terminologie, mezioborová spolupráce. Historie oboru, trendy v současnosti, odborníci, literatura. 2. Porucha vývoje intelektu: charakteristika dle různých autorů, etiologie, klasifikace. Možnosti podpory osob s poruchou vývoje intelektu od raného věku po dospělost. 3. Demence: charakteristika, projevy, typy, možnosti podpory osob s demencí. Oslabení kognitivního výkonu: charakteristika, projevy, možnosti podpory dětí. 4. Mírná porucha vývoje intelektu: charakteristika, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 5. Středně těžká porucha vývoje intelektu: charakteristika, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 6. Poradenské služby pro děti a žáky s poruchou vývoje intelektu ve škole a mimo ni. Legislativní ukotvení. Podpůrná opatření. 7. Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů s poruchou vývoje intelektu od předškolního věku po dospělost. Podpora v inkluzivní škole a škole řízené podle § 16, odst. 9 školského zákona. Asistent pedagoga. Legislativní ukotvení. 8. Charakteristika RVP PV, RVP ZV, RVP ZŠS. Podpůrná opatření. Zásady práce s dítětem a žákem s poruchou vývoje intelekt a poruchou autistického spektra v inkluzivní škole a škole zřízené podle § 16, odst. 9 školského zákona. 9. Symptomatické poruchy řeči. Systémy alternativní a augmentativní komunikace vhodné pro osoby s poruchou vývoje intelektu. 10. Komplexní diagnostika se zaměřením na poruchu vývoje intelektu. 11. Sociální služby pro osoby s poruchou vývoje intelektu. Neziskové organizace. Speciálně pedagogická podpora. 12. Terapie a intervence pro osoby s poruchou vývoje intelektu a jejich dostupnost, aplikace v praxi. 13. Rodiny s dětmi s poruchou vývoje intelektu: fáze vyrovnávání se s postižením dítěte, fungování rodiny, role sourozenců, vize do budoucnosti, možnosti podpory rodiny ze strany odborníků. Literatura k tématu.
Výukové metody
Seminář s aktivní účastí studentů.
Metody hodnocení
Recenze na film s psychopedickou tematikou. Aktivní účast (docházka -kombinovaná forma 50%). Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
Informace učitele
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc941