SPc964 Psychomotorika v intervenci jedinců se zrakovým postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
12 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je naučit studenty využívat intervenční potenciál PSM aktivit pro posilování individuálních zdrojů jedinců s postižením/znevýhodněním pro zvládání sociální interakce, rozvoj motorických a mentálních funkcí.
Výstupy z učení
Studentka/student rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z oblasti psychomotoriky. Získané vědomosti a dovednosti dokáže využít při ovlivňování mentálních funkcí, pohybových schopností a dovedností jedinců s postižením/znevýhodněním ve vztahu k vnímání sociální, materiální a osobní oblasti psychomotoriky.
Osnova
  • 1.Teoretické vědomosti v návaznosti na Evropské fórum psychomotoriky a členění na jednotlivé oblasti. 2.Práce s e-publikací s psychomotorickou náplní. 3.Seznámení s netradičními pomůckami podle jednotlivých psychomotorických oblastí. 4.Materiální oblast. 5.Sociální oblast. 6.Osobní oblast. 7.Mezinárodní zkušenosti. 8.Shrnutí učiva, praktické ukázky studentů a zpětná vazba.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠERÁKOVÁ, Hana, Jaroslav VRBAS, Daniela JONÁŠOVÁ a Aneta NĚMČANSKÁ. Psychomotorika nejen pro děti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021. Elportál. ISBN 978-80-210-9900-5. PURL url html info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Edited by Jana Mazálková, Illustrated by Iveta Höferová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 92 s. ISBN 80-210-3067-4. info
  • ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem : základy psychomotoriky. Praha: Česká asociace Sport pro všechny, 2000, 68 s. info
    doporučená literatura
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
  • GEDDES, Heather. Attachment in the classroom : the links between children's early experience, emotional well-being and performance in school. First published. London: Worth Publishing, 2006, vii, 152. ISBN 9781903269084. info
  • BLAHUTKOVÁ, Marie, Jiřina KLENKOVÁ a Dana ZICHOVÁ. Psychomotorické hry : pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 56 s. ISBN 9788021036277. info
Výukové metody
Slovní, názorně demonstrační a praktické, zpětnovazební.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách; Představení (zhotovení) psychomotorické pomůcky, praktický výstup a písemné zpracování jejího využití v rámci jedné psychomotorické aktivity.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/SPc964