FC2031 Kompendium školské fyziky

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/3/0. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno částečně online.
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FC2024 Didaktika fyziky 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako závěrečné shrnutí kurzu fyziky s didaktickou projekcí do školské fyziky. Cílem je poskytnout jak celkový přehled, tak dostatečný nadhled, založený na vědomí integrujících fyzikálních idejí, znalosti obecných přístupů a porozumění konceptům dějů v přírodě v širších souvislostech přírodních věd. Výklad se opírá o znalost dílčích fyzikálních disciplín, aniž by znovu opakoval detaily. Důraz bude kladen na konceptuální fyziku
Cíle:
Vědomosti: systematizované základních pojmy fyziky s ohledem na základní koncepty fyziky;
Dovednosti: užití fyzikálních pojmů, zákonů, teorií při řešení komplexních problémů, včetně jejich komunikace do školské praxe;
Postoje: ownership na základě vlastních vědomostí a dovedností.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- systematizovat fyzikální poznatky; vytvořit si celistvý obraz o vzájemné propojenosti jednotlivých částí fyziky
- aplikovat integrující fyzikální ideje při didaktické transformaci obsahů do školského učiva,
- přistupovat k fyzikálním problémům v širších i mezioborových souvislostech.
Osnova
  • 1. Experiment jako nástroj fyzikálního bádání a učení.
  • 2. Vývoj od klasické fyziky ke kvantovému a relativistickému obrazu přírody.
  • 3. Integrující pojmy fyziky (síla, energie, interakce atd.) a jejich didaktické využití ve výuce
  • 4. Otázky vývoje fyzikální poznání světa.
  • 5. Příprava didaktického testu z fyziky
  • 6. Didaktická aplikace digitálních technologií ve vyučovacím procesu
Literatura
    povinná literatura
  • SVOBODA, Emanuel a KOLÁŘOVÁ, Růžena. Didaktika fyziky základní a střední školy: vybrané kapitoly. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1181-3.
  • NAVRÁTIL, Vladislav, Jiřina NOVOTNÁ a Josef TRNA. Fyzikální olympiáda jako příklad motivace nadaných studentů. In Projektová výuka ve školství. první. Kunovice: Evropský polytechnický institut Kunovice, 2011, s. 131-142. Odborné knižní publikace. ISBN 978-80-7314-226-1. info
  • HALLIDAY, David, Robert RESNICK a Jearl WALKER. Fyzika : vysokoškolská učebnice obecné fyziky. Translated by Jan Obdržálek - Jiří Komrska - Petr Dub. Vyd. 1. V Brně: Vysoké učení technické, 2000, vii, s. ISBN 8071962147. info
  • MECHLOVÁ, Erika. Didaktika fyziky. 1.vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1983, 260 s. info
  • KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
  • VAŠEK, Lubomír a Václav SUCHÁNEK. Fyzikální olympiáda na ZDŠ. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1977, 151 s. info
    doporučená literatura
  • TRNA, Josef. Didaktika fyziky a psychologie. Pedagogická orientace. 1993, roč.3, č. 7, s. 77-83. ISSN 1211-4669. info
  • TRNA, Josef. Didaktika fyziky jako samostatná vědní disciplína. Pedagogická orientace. 1992, roč.2, č. 5, s. 57-58. ISSN 1211-4669. info
    neurčeno
  • MILÉŘ a HOLLAN: Klima a koloběhy látek, 2014, Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie (CZ.1.07/2.2.00/28.0182) http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/klima.pdf http://amper.ped.muni.cz/gw/aktivity/clima_fluxes.pdf
  • BÁRTOVÁ, Hana. Fyzikální olympiáda. Edited by Vladislav Navrátil. 1987, 71 l. info
Výukové metody
seminář, prezentování studentských výstupů, diskuse
Metody hodnocení
Student odevzdá do Odevzdávárny předmětu jeho vlastní řešení fyzikálních příkladů z Fyzikální olympiády s diskusí bodového hodnocení autorů. Příklady volí: 4 příklady ZŠ úrovně (kategorie E, F, G) a 4 příklady SŠ/G úrovně (kategorie A, B, C, D).
Při výstupu student předvede: pouze 2 příklady ZŠ úrovně a 2 příklady SŠ/G úrovně
Příklady volí podle svého zájmu.
Student představí jím zvolený digitální nástroj aplikovatelný do vyučovacího procesu do jím zvoleného tématu fyziky základní školy
Informace učitele
Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.