FC2829 Mezipředmětová výuka

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/0/1. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ivana Medková, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FC2024 Didaktika fyziky 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, aby budoucí učitelé přírodovědných předmětů dokázali uplatňovat mezipředmětové vztahy prostřednictvím integrované výuky, motivovat žáky ke studiu přírodovědných předmětů, k ochraně životního prostředí a k realizaci uvědomělého ekologicky šetrného jednání v kontextu udržitelného rozvoje (průřezové téma Environmentální výchova na základní škole). Důraz je kladen zejména na praktické úlohy a projekty podporující mezipředmětové vztahy, aplikaci učiva při řešení problémových situací v běžném životě, technické aplikace apod.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni využívat přírodovědné vědomosti a dovednosti při uplatňování integrované výuky a při řešení praktických problémových úloh. Dále získají:
Vědomosti o vybraných přírodovědných a environmentálních tématech s důrazem na vztah probírané látky k praxi, k přírodě, k technickým aplikacím apod.
Dovednosti: Dokázat motivovat žáky ke studiu přírodovědných předmětů, naplánovat zájmové přírodovědné činnosti vedoucí k motivaci žáků a k ochraně životního prostředí, identifikovat environmentální problémy, rozpoznat jejich vzájemné vztahy, navrhnout možná řešení environmentálních problémů a umět je prakticky využívat. Dále prezentovat svoji práci, komunikovat a vést diskusi na vybrané téma.
Postoje: Rozvinout ohleduplný vztah studenta k životnímu prostředí. Student by se měl naučit zohledňovat ekologické dopady svého jednání při rozhodování v běžném životě.
Osnova
  • Osnova je přizpůsobena vybraným tématům.
Literatura
    povinná literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. ISBN 8072381571. info
    doporučená literatura
  • SVATOŇOVÁ, Hana. Integrovaná přírodověda 1-6. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 461 stran. ISBN 9788021058019. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
  • JANÁS, Josef. Mezipředmětové vztahy a jejich uplatňování ve fyzice a chemii na základní škole. Vyd. 1. V Brně: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Brně, 1985, 87 s. info
    neurčeno
  • JANÁS, Josef. Mezipředmětové vazby v přírodovědných předmětech. In Fyzika a didaktika fyziky 2. Brno: Masarykova univerzita, 1996, s. 14-17. Sborník prací pedagogické fakulty. ISBN 80-210-1405-9. info
Výukové metody
přednášky, diskuse, seminární práce
Metody hodnocení
Zpracování a prezentace seminární práce.
Informace učitele
Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.