FC2832 Fyzika v běžném životě

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/2. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Válek, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
FC2024 Didaktika fyziky 2
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavním cílem kurzu jsou fyzikální poznatky z běžného života a jejich interpretace pro různé cílové skupiny vzdělávání.
Vědomosti: technická řešení na bázi fyzikálních jevů a zákonů
Dovednosti: sestavit experimentální, výpočetní úlohu s údaji praktického života, porozumění konceptům jednotlivých partií fyziky
Postoje: utvořit si vztah k soudobým technickým zařízením lidstva
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
- vytvářet výukové materiály (pracovní listy, úlohy, experimenty) ukazující užití fyzikálních poznatků v běžném životě
- analyzovat praktické situace a technické vymoženosti lidstva a dokázat o nich pojednat z fyzikálního pohledu
- vysvětlovat předložené problémy pomocí jednotlivých fyzikálních konceptů
Osnova
  • 1. Fyzikální úlohy a jejich význam pro pochopení učiva fyziky.
  • 2.–6. Mechanika, termodynamika, elektromagnetické pole, optika v úlohách ze života
  • 7.–8. Popisná a grafická znázornění
  • 9.–11. Náměty pro jednoduchá měření a pro aplikaci fyziky v běžném životě a technické praxi.
  • 12. Příprava projektové výuky pro žáky
Literatura
    povinná literatura
  • HEWITT, Paul G. Conceptual physics. 9th ed. San Francisco: Addison-Wesley, 2002, 790 s. ISBN 0-321-05202-1. info
  • HEWITT, Paul G. Conceptual physics : practicing physics. 9th ed. San Francisco: Addison-Wesley, 2002, 238 s. : i. ISBN 0-321-05153-X. info
  • NAHODIL, Josef. Fyzika v běžném životě. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1996, 149 s. ISBN 80-7196-005-5. info
    doporučená literatura
  • Šantavý, Ivan: Mechanika, SPN 1993, ISBN 80-04-26139-6
  • VACULOVÁ, Ivana a Milan KUBIATKO. Projektová výuka v přírodovědných předmětech. In Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 5. 2011. info
  • HEWITT, Sally. Zábavné pokusy v přírodě. Havlíčkův Brod: Fragment, 2002, 112 s. ISBN 807200641X. info
    neurčeno
  • Topics in applied physics. Berlin: Springer-Verlag. info
  • Fyzika :příprava k přijímacím zkouškám na vysoké školy. Edited by Ivan Šantavý - Aleš Trojánek. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2002, 287 s. ISBN 80-7196-138-8. info
Výukové metody
frontální výuka v kombinaci se vzájemným vzděláváním studentů
Metody hodnocení
Prezenční studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mikro-výstupů s vlastní prezentací úkolů. Vytvořená prezentace na zvolené téma, s otázkami (alespoň 15) takovými, aby pobízely žáka základní školy ke zkoumání, bádání a objevování nového (nejčastěji konceptuální otázky). Adaptovat interpretaci a výklad zkoumaných jevů pro různé cílové skupiny (žáci základní školy a střední školy). Vložit do prezentace zkušenosti z aplikace tématu a otázek v pedagogické praxi. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
V semináři/cvičení jsou povoleny 3 absence.
Kolokvium: Absolvování závěrečného kolokvia podle osnovy předmětu s odkazem na školskou praxi.

Kombinované studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mikro-výstupů s vlastní prezentací úkolů. Vytvořená prezentace na zvolené téma, s otázkami (alespoň 15) takovými, aby pobízely žáka základní školy ke zkoumání, bádání a objevování nového (nejčastěji konceptuální otázky). Adaptovat interpretaci a výklad zkoumaných jevů pro různé cílové skupiny (žáci základní školy a střední školy). Vložit do prezentace zkušenosti z aplikace tématu a otázek v pedagogické praxi. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Kolokvium: Absolvování závěrečného kolokvia podle osnovy předmětu s odkazem na školskou praxi.

CŽV studium:
Seminář/cvičení je hodnocen z průběžných úkolů a mikro-výstupů s vlastní prezentací úkolů. Vytvořená prezentace na zvolené téma, s otázkami (alespoň 15) takovými, aby pobízely žáka základní školy ke zkoumání, bádání a objevování nového (nejčastěji konceptuální otázky). Adaptovat interpretaci a výklad zkoumaných jevů pro různé cílové skupiny (žáci základní školy a střední školy). Vložit do prezentace zkušenosti z aplikace tématu a otázek v pedagogické praxi. Termín odevzdání úkolů je vždy neděle posledního výukového týdne v semestru.
Kolokvium: Absolvování závěrečného kolokvia podle osnovy předmětu s odkazem na školskou praxi.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.