PdF:SOk496 Tvorba divadelní inscenace - Informace o předmětu
SOk496 Tvorba divadelní inscenace s neprofesionální skupinou
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 5 dnů. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- MgA. Denisa Tchelidze (přednášející)
- Garance
- MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SO_DV Projekty DV && SOUHLAS
-Předmět je určen pouze studujícím, kteří nastoupili studium do roku 2022/2023. Pozdější ročníky si předmět zapisují pod sjednoceným kódem SO176. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-SOCP)
- Cíle předmětu
- Předmět je určen pouze studujícím, kteří nastoupili studium do roku 2022/2023. Pozdější ročníky si předmět zapisují pod sjednoceným kódem SO176. Cílem předmětu je seznámit studující s amatérskou divadelní scénou a s postupem tvorby divadelního představení s neprofesionální skupinou.
- Výstupy z učení
- Studující bude umět: Orientovat se v amaterských přehlídkách divadel. Analyzovat a reflektovat divadelní představení neprofesionálních skupin. Adaptovat libovolný text do podoby divadelního scénáře. Vytvořit divadelní inscenaci s neprofesionální skupinou.
- Osnova
- Studující projdou tvorbou divadelního představení, která bude rozdělena do několika fází. První fáze nese název Sladění a jde o nezbytná cvičení vedoucí k vyladění skupiny, tak, aby spolu mohli pracovat. Druhá fáze nese název Téma a příběh. Cvičení a techniky směřují v této fázi k nalezení nosného tématu nebo předlohy, kterou zpracujeme do bodového scénáře. Třetí fáze Pomoc amatérskému herci se zabývá všemožnými divadelními prostředky, které pomáhají amatérskému herci podat přesvědčivý výkon. Čtvrtá fáze, Zkoušení, se věnuje fixaci divadelního tvaru. Pátou fází je pak Představení a jeho reflexe. Výstupem předmětu je představení pro veřejnost. Cílem je, aby si studující svou práci ověřili na jevišti. Studující v rámci předmětu navštíví vybrané divadelní přehlídky amatérského divadla (3x půlden) a zúčastní se rozborů jednotlivých představení v rámci přehlídek. Studující si vybere libovolný text a ten adaptuje pro potřeby jeviště. Minimální počet 5 stran.
- Literatura
- doporučená literatura
- HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009, 122 s. ISBN 9788086928593. info
- MARTINEC, Václav. Herecké techniky a zdroje herecké tvorby : příručka pro adepty a studenty herectví. Edited by Jan Dvořák. 1. vyd. Praha: Pražská scéna, 2003, 191 s. ISBN 8070681713. info
- CÍSAŘ, Jan a František ŠTĚPÁNEK. Základy činoherní režie. Vyd. 1. Praha: Horizont, 1984, 136 s. info
- Výukové metody
- cvičení, přednáška, diskuse, pozorování
- Metody hodnocení
- kolokvium, 80 % účast
- Informace učitele
- CARRIÉRE, J.C. Vyprávět příběh. Praha: Limonádový Joe s.r.o., 2014
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/SOk496