SP3680 Obor: Somatopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lucie Procházková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat hlubší informace o problematice osob s tělesným postižením a chronickým onemocněním, možnosti jejich vzdělávání, podpory a intervence. Po absolvování předmětu budou studující schopni aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením či zdravotním znevýhodněním.
Výstupy z učení
Orientace v teoretických základech oboru. Orientace v možnostech podpory osob s tělesným postižením. Orientace v oblasti edukace jedinců s tělesným postižením
Osnova
  • 1. Klasifikace pohybových vad
  • 2.Centrální a periferní obrny (zasažení mozku, míchy, degenerativní onemocnění mozku a míchy)
  • 3. Mozková obrna, etiologie, formy, vliv na psychický vývoj
  • 4. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, terapie, prognóza, intervence, možnosti podpory)
  • 5. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, poškození pravé/levé hemisféry vs. důsledky, poškození dominance motoriky ruky, řeč a komunikace, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza, intervence, možnosti podpory)
  • 6. Kvadruparéza (vývoj u dítěte s kvadruparézou, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza, intervence, možnosti podpory)
  • 7. Mozková obrna jako těžké postižení a přidružená postižení, intervence, podpora a specifika
  • 8. Symptomatické poruchy řeči u dětí s mozkovou obrnou, narušená komunikační schopnost dětí s mozkovou obrnou
  • 9. Deformace a malformace, charakteristika jednotlivých druhů, vliv na vzdělávání
  • 10. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba; Spinální svalová atrofie (SMA) - charakteristika, přístupy v podpoře osob s SMA
  • 11. Charakteristika chronických onemocnění, specifika práce, přístupy pedagoga
  • 12. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem (kardiovaskulární onemocnění, onemocnění plic a dýchacích cest, poruchy metabolických procesů, nádorová onemocnění), specifika přístupů, edukace
  • 13. Epileptický syndrom, specifika práce, vliv na vzdělávání
  • 14. Školský systém vzdělávání jedinců s tělesným postižením (předškolní, základní, střední - legislativa)
  • 15. Inkluze žáků s tělesným postižením do běžných typů škol (legislativa, podmínky, struktura IVP)
  • 16. Poradenské služby v ČR (poradenští pracovníci na školách, SPC, PPP, legislativa). SPC pro tělesně postižené (organizace, význam, zaměření činností, specifika)
  • 17. Raná péče/včasná intervence u dětí s vývojovými poruchami (cíle a význam, organizace, legislativa)
  • 18. Specifika práce u dětí v předškolním vzdělávání, posuzování školní zralosti u dětí s poruchou hybnosti
  • 19. Specifika vzdělávání v základních školách pro tělesně postižené (pracovního prostředí, kompenzační a didaktické pomůcky, speciální formy a metody práce – reedukace, kompenzace)
  • 20. Organizace a význam škol při zdravotnických zařízeních (nemocnici, léčebny, ozdravovny atp.) - cíle vzdělávání, rozsah a obsah vyučování, hodnocení, specifika, herní terapie
  • 21. Profesní orientace žáků s tělesným postižením (výběr povolání a školy, možnosti vzdělávání v rámci středního školství, kariérové poradenství)
  • 22. Význam práce a pracovního uplatnění osob s tělesným postižením. Zaměstnávání občanů se zdravotním postižením
  • 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení
  • 24. Základní aspekty speciálně pedagogické diagnostiky hrubé motoriky, jemné motoriky, grafomotoriky, laterality vždy se zaměřením na specifika u dětí a žáků s tělesným postižením, pedagogická intervence
  • 25. Řeč a komunikace, alternativní a augmentativní komunikace, pomůcky, význam počítačů a moderních technologií (pomůcke) u osob s tělesným postižením
  • 26. Terapie ve speciálně pedagogické péči – úkoly speciálního pedagoga, metody a postupy práce (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie)
  • 27. Ucelená rehabilitace, perspektivy a trendy
  • 28. Léčebná rehabilitace a fyzioterapie u osob s tělesným postižením (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda)
Výukové metody
Seminář, práce s textem a videem, diskuse, exkurze.
Metody hodnocení
Docházka: 75%. Účast na seminářích, seminární práce včetně doplňujících prací, ústní zkouška
Informace učitele
Další informace upřesní vyučující na začátku semestru. Další literatura: Opatřilová, D. (2010) Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: MU.
Opatřilová, D., Nováková, Z., Vítková, M. et al. (2012) Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.


Opatřilová, D., Procházková, L. (2011) Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.


Opatřilová, D., Vítková, M. (2011) Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno: MU, 2011.

Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2008) Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno: MU.
Vítek, J. (2007) Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Brno: Paido.


Vítek, J., Vítková, M. (2010) Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.