Pd1Z_ALSK Alternativní školy

Pedagogická fakulta
podzim 2003
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Filová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová
Předpoklady
Předmět je vhodný pro studenty, kteří absolvovali kurz dějin pedagogiky v předmětu Pd1Z_ZPD1 (Základy pedagogiky I) a předmět Pd1Z_SSP1 a Pd1Z_SSP2 (Školní pedagogika I a II)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: seminář bude otevřen při minimálním počtu 8 studentů
Mateřské obory/plány
Osnova
  • Cílem předmětu je poskytnout studentům aktuální inspiraci pro práci v pluralitním a vnitřně liberálním školském systému na základě praktického kontaktu s vybranými "alternativními" školami 1. st.(nabídku lze aktualizovat v souvislosti s možnostmi hospitací a zájmem zapsaných studentů). Výuka je organizována jako kombinace seminářů (teoretická východiska příslušné alternativy) a hospitací s rozborem. Výběr alternativ respektuje brněnské možnosti: 1. Školy s prvky daltonského plánu 2. Waldorfská MtŠ a ZŠ 3. Soukromá výběrová škola, Brno - Lesná 4. Církevní Cyrilometodělská škola, Lerchova 5. Soukromá škola s celodenním programem, Rozmarýnová 6. Nadační škola Pramínek - projekt Začít spolu (Brno - Bystrc) 7. Vybraná ZŠ pracující podle projektu Zdravá škola 8. Dyslektické třídy 9. Třídy, v nichž proběhla výkonová diferenciace
Literatura
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy [Svobodová, 1996]. 2., doplněné vyd. Brno: Paido, 1996, 112 s. : i. edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-19-2. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
  • SINGULE, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 54 s. ISBN 8004261604. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Informace učitele
Místo a čas hospitací a seminářů budou určeny po dohodě se studenty a oznámeny na nástěnce katedry pedagogiky PdF, Poříčí 31, hlavní chodba v 2. posch.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2004.