PdSZ_SMN1 Školský management I

Pedagogická fakulta
podzim 2004
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (přednášející)
Garance
PaedDr. Jan Šťáva, CSc.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ludmila Bauerová
Rozvrh
Út 11:05–12:45 učebna 50, Út 13:45–14:30 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 76 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem výuky školského managementu je seznámit studenty s pojetím a Obsahem předmětu školského managementu, hlavními současnými směry a koncepcemi, stejně jako s ekonomickými možnostmi a nástroji v oblasti školství , se základními pojmy školského managementu, osvojit si základy právního vědomí a jednání na základě znalostí školské i občanské pracovněprávní problematiky, aby se mohli stát aktivními členy společenského systému řízení, podílet se na řízení svého pracoviště, vytvářet jeho profil a pověst. Budoucí učitelé jsou vedeni k aktivní účasti na řízení školství a k tomu, aby byli schopni se podílet na usměrňování a vytváření školské politiky. Učí se chápat základní systémy řízení, efektivní metody řízení školství, výchovy a vzdělávání.
Osnova
  • Obsah předmětu: Vzdělávací politika a makrořízení školství. Funkce, etapy a činnosti řízení výchovněvzdělávacích institucí. Osobnost ředitele školy. Psychologické aspekty řízení školy. Vzdělávací standardy jako nástroj řízení pedagogického procesu. Některé vybrané aspekty řízení výuky. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR (zákony, vyhlášky). Marketing a škola. Vnější prostředí školy. Struktura vzdělávací soustavy v ČR. Vnitřní prostředí školy. Klima školy. Kultura školy, Evaluace školy. Strategické plánování školy. Vzdělávací programy. Příspěvek předmětu k rozvoji učitelských kompetencí: Výuka předmětu přispívá k rozvoji kompetence pedagogicko-didakticko-psychologické, kompetence komunikativní, kompetence řídící a kompetence plánovací a projektivní.
Literatura
  • SVĚTLÍK, Jaroslav. Marketing školy. 1. vyd. Zlín: EKKA, 1996, 382 s. ISBN 80-902200-8-8. info
  • BACÍK, František, Jaroslav KALOUS a Jiří SVOBODA. Úvod do teorie a praxe školského managementu. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 1995, 256 s. ISBN 8071840106. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Ukončení: kolokviem
Informace učitele
Školský management 1 PaedDr. J. Šťáva ,CSc. stava@jumbo.ped.muni.cz katedra pedagogiky tel. 549497251, 549497232 Ke kolokviu nutno zpracovat seminární prácoi na jedno zvolené téma: Seminární práce: 1. Klima školy (škol. zař.) 2. Výchovný (vzdělávací) projekt (program) 3. Evaluace školy (škol. zař.) Tématické okruhy ke kolokviu 1. Kurikulum - pojetí, proměny a trendy. 2.BOZP 3. Informační systém pedagogické soustavy v ČR. 4. Pedagogická administrativa, pedagogická dokumentace. 5. Domovy mládeže 6. Metody evaluace výchovných a vzdělávacích zařízení (vnější, vnitřní, možnosti). 7. Klima školy. Klima zařízení. 8. Vzdělávací politika ČR. 9. Dozory nad žáky. 10. Základní právní normy řízení výchovy a vzdělávání v ČR. 11. Školský zákon 12. Zákon o pedagogických pracovnících 13. Rámcový vzdělávací program. 14. Image školy. Image škol. zařízení. 15. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. 16. Státní správa v řízení školství ČR. 17. Samospráva v řízení školství ČR. 18. Česká školní inspekce. 19. Výchovně vzdělávací soustava v ČR. 20. Vyhláška o ZŠ. 21. Dětská práva v ČR. 22. Vyhláška o SŠ. 23. Šikana. 24. Prevence sociálně patologických jevů. 26. Marketing a škola. 25. Public relation. Kultura školy. 27. Vyhláška o střediscích volného času dětí a mládeže. 28. Hygienické požadavky na zotavovací akce. 29. Organizace školního roku. Další LITERATURA: www.msmt.cz Školské zákony, vyhlášky, Věstníky MŠMT nebo Sbírka zákonů k dané problematice
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2005, podzim 2006.