SPBK_ZSP6 Základy spec. ped. 6 etopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2004
Rozsah
0/0/8. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Absolvování prvního ročníku speciální pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Systém primární, sekundární a terciární prevence u dětí s problémy a poruchami chování. Strategie edukace těchto dětí se zaměřením na jejich podporu ve školách hlavního proudu.
Osnova
  • Předmět etopedie. Terminologie etopedie. Etiologie poruch chování. Vývoj a přístupy ke klasifikaci poruch chování. Poruchy chování spojené s konfliktem strategie pedagoga. Primární a sekundární prevence poruch chování, přístupy k dětem a žákům s poruchami chování, tendence a trendy. Strategie edukace žáků s poruchami chování. Systém školských zařízení pro ústavní nebo ochrannou výchovu a preventivně výchovnou péči. Právní rámec náhradní rodinné péče.
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Pojetí integrativní školní (speciální) pedagogiky. In Integrativní školní (speciální) pedagogika. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s.r.o. Skorkovského 70a, Brno, 2003, s. 15 - 19. ISBN 80-214-2359-5. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 170 s. ISBN 8071844888. info
Metody hodnocení
Zkouška: test, ústní zkouška Podmínka - seminární práce
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další literatura: ELLIOTT,J; PLACE, M: Dítě v nesnázích, 1.vyd.,Havlíčkův Brod: Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0 MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998 ONDRÁČEK, P.: Františku, přestaň konečně zlobit, nebo, 1. Vyd. ISV, 2003, Praha, ISBN 80-86642-18-6 ŠTĚPÁNKOVÁ,L.: Střediska výchovné péče, in: Vítková: Otázky speciálně pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-214-2359-5, s.191-193 VOJTOVÁ,V.: Edukace žáků s poruchami chování, in: Vítková: Integrativní školní pedagogika, Brno, 2003, ISBN 80-214-2359-5, s.191-203 VOJTOVÁ,V: Poradenství v rámci školy, in: Vítková: Otázky speciálně pedagogického Poradenství, 1.vyd. MSD, Brno, 2003, ISBN 80-214-2359-5, s.176-182
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2005.