SC4BK_PKOM Sociálně pedagogická komunikace

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0/1. 15 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je osvojit si teoretické poznatky o lidském komunikování a učit se aplikovat je v modelových situacích. Studenti se rovněž učí vědecké (odborné) analýze sociální komunikace s ohledem na kontext. Nácvik komunikačních dovedností je určen pro standardní i nestandardní situace.
Osnova
  • Témata: 1. Úvod komunikace, dorozumívání, symboly, média, jazyk, řeč, písmo, Morseova abeceda 2. Sociální komunikace sociálně komunikační systém, typy sociální komunikace, vývojové trendy v komunikaci informací 3. Verbální a neverbální komunikace, mimika, zraková komunikace, gestika a posunky, haptika a posturologie, proxemika, kinezika, komunikace zevnějškem a jednáním (chronemika), 4. Vliv masové komunikace povaha televize jako zdroje sociálních proměn, televize a její schopnost manipulace publika, budoucnost masmédií v globalizované společnosti, sociální komunikace zprostředkovaná masovým médiem, komunikace v reklamách 5. Řeč rozvoj řeči, sociální význam řeči, poruchy řeči, proces komunikace, složky komunikace, slovní komunikace, dialog 6. Asertivita druhy a teorie asertivity, členění asertivity, asertivní práva a zásady, nácvik asertivního jednání, klady a zápory asertivity 7. Paralyngvistické složky řeči 8. Psychologie mezilidské komunikace funkční skupiny lidské komunikace, taktika komunikace 9. Komunikační dovednosti sociálního pracovníka a psychoterapeuta. Zdravá komunikace 10. Komunikace s veřejností, vystupování na veřejnosti 11. Rétorské předpoklady a dovednosti. Možnosti, jak trénovat rétoriku
Literatura
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Pedagogická komunikace. In Základy pedagogiky pro doplňkové pedagické studium. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 77-84. Romulus, svazek 1. ISBN 80-86633-38-1. info
  • LINHARTOVÁ, Dana. Pedagogická komunikace pro učitele. 1. vydání. Brno: MZLU, 2001, 74 s. ISBN 80-7157-556-9. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000, 264 s. ISBN 80-7178-291-2. info
  • SVATOŠ, Tomáš a Věra KOTKOVÁ. Sociální a pedagogická komunikace :ukázky teorie a praktická cvičení. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998, 172 s. ISBN 80-7041-794-3. info
  • HARRIS, Thomas A. Já jsem OK, ty jsi OK : [transakční analýza, která mění vědomí a chování lidí, kteří nikdy nepoznali pocit, že jsou OK]. Translated by Dana Burianová. V Praze: Pragma, 1997, 311 s. ISBN 8072055089. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Povídej-naslouchám. 1. vyd. Praha: Návrat, 1993, 105 s. ISBN 80-85495-18-X. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 stran. ISBN 8004218547. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 161 s. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1988, 235 s. URL info
Metody hodnocení
Podmínky k zápočtu: výstup projev k určité události, situaci informace rodičům, studentům, pohřeb, svatba, poděkování, novoroční projev,
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.