SP2MP_SP4b Specializace 4b Edukace jedinců s více vadami (ps. soma. ofta)

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 8:50–12:20 centrum
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Vývoj pée o postižené u nás podle druhu postižení Legislativa k výchov a vzdlávání postižených jedinc Systém speciáln pedagogického poradenství v R Raná pée Kvalita života, specifické poteby a služby pro handicapované osoby v dosplosti a stáí Mentální postižení, etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých stup MR Vzdlávací program zvláštní škola Alternativní program zvláštní školy pro žáky romského etnika Vzdlávací program pomocná škola Vzdlávací program pípravného stupn pomocné školy Edukace jedinc s více vadami - definice, pedmt Vzdlávací program rehabilitaních tíd pomocné školy Klasifikace pohybových vad - obrny, deformace, amputace DMO - etiologie, formy DMO, DMO jako kombinované postižení Mentální postižení v kombinaci s tlesným postižením Diagnostika jemné motoriky ruky (obecná diagnostika, úchop, lateralita, grafomotorická innost) Pedmt dorozumívací dovednosti na školách pro tlesn postižené Ergoterapie u dtí Výchovn vzdlávací práce ve školách a mateských školách pi dtských zdravotnických zaízeních (MŠ, ZŠ, herní terapie) Klasifikace vad zraku Poradenství zrakov postižených (stediska rané pée, p. raná pée pro rodiny s dtmi se zrakovým a kombinovaným postižení, SPC, tyfloservis) Uení zrakov postižených dtí v raném vku Metodika výuky na školách pro žáky s vadami zraku (specifika), práce s PC Prostorová orientace a samostatný pohyb Mentální postižení v kombinaci se zrakovým postižením Edukace jedinc hluchoslepých
Literatura
  • KRAHULCOVÁ, B. a kol. Postižený člověk v procesu senescence. Praha, UK, 2002. ISBN 80-7290-094-3.
  • KUBOVÁ, L. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-42-6.
  • KEBLOVÁ, A. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1.
Informace učitele
Témata diplomových prací: Výuka globálního tení na pomocné škole Úrove komunikaních schopností na 1. stupni základní školy Rodina dítte s mentálním postižením na zvláštní škole Využití projektu kritického myšlení v edukaním procesu žák zvláštní školy Poradenské aktivity školy se zamením na rodinu žáka s mentální retardací Vhodnost a pimenost jednotlivých druh povolání u mládeže s tlesným a kombinovaným postižením Využití psychomotoriky v práci speciálního pedagoga Komparace integrativní a speciální formy vzdlávání adolescent se zrakovým postižením Znalosti uitel a žák o alergiích u dtí na základní škole Systém komprehensivní rehabilitace v ústavu sociální pée Prevence svalové dysbalance a vadného držení tla Využití hipoterapie u dg. sklerózis multiplex Astma bronchiale a alergická onemocnní u dtí pedškolního vku Výuka prvouky u žák se specifickými poruchami uení na základní škole. Využití arteterapie jako jeden z prvk reedukace u dtí s SVPU Problematika reedukace SVPU u dtí na základní škole, možnosti prevence. Faktory ovlivující úspšnost žák s SPU v základní škole. Poruchy vývoje ei a specifické vývojové poruchy uení Edukace dítte s více vadami ve škole Herní terapie ve škole pi nemocnici Speciáln pedagogická pée o dít s tupozrakostí v MŠ a ZŠ Progresivní svalová dystrofie (myopatie) Možnosti výchovy a vzdlávání jedinc s diagnózou autismus a jeho školská integrace Pracovní a výtvarná výchova v pomocné škole a její vliv na praktické uplatnní žák s DMO Speciáln pedagogický pístup k dtem s poruchami binokulárního vidní na oní klinice ve Fakultní nemocnici v Brn Integrace žáka s kombinovanou vadou ve Zvláštní škole Ucelená rehabilitace u poúrazových stav Vertebrogenní onemocnní bederní pátee Edukace dítte s diagnózou epilepsie v mateské škole
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2007.