SZ7MP_sPPs Seminář z pedagogické psychologie

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Georgij Dolinskij, CSc. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7MP_sPPs/01: Út 15:15–16:00 šatna, I. Žaloudíková
SZ7MP_sPPs/02: Čt 18:55–19:40 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/03: St 13:25–14:10 šatna, I. Žaloudíková
SZ7MP_sPPs/04: St 14:20–15:05 šatna, I. Žaloudíková
SZ7MP_sPPs/05: Čt 18:00–18:45 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/06: Po 15:15–16:00 šatna, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/07: Po 16:10–16:55 šatna, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/08: Čt 13:25–14:10 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/09: Čt 14:20–15:05 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/10: Čt 15:15–16:00 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/11: Čt 16:10–16:55 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/12: Čt 17:05–17:50 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/13: Út 16:10–16:55 šatna, I. Žaloudíková
SZ7MP_sPPs/14: Po 9:45–10:30 šatna
SZ7MP_sPPs/15: Út 9:45–10:30 šatna, I. Žaloudíková
SZ7MP_sPPs/16: Út 10:40–11:25 šatna, I. Žaloudíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 74 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V semináři jsou diskutována témata z přednášek, prostřednictvím referátů, malých výzkumných sond a jsou probírány pokusy o řešení praktických problémů pedagogické psychologie na základě získaných teoretických znalostí.
Osnova
  • 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie. Metodologické otázky ped. ps. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání.. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, speciální psychol. metodiky (psychol. testy a dotazníky), analýza produktů činnosti. 2. Učení. Zrání a učení. Kategorie učení v psychologii (širší a užší pojetí). Učení a paměť. Druhy učení: učení podmiňováním (klasické a operační podmiňování), senzomotorické učení, verbální učení, pojmové učení, učení jako řešení problémů. Přeučení. Řízené učení. 3. Asocianistické tradice ve výzkumu učení. Výzkum učení v etologii (imprinting). Konekcionalismus - E. L. Thorndike. I. P. Pavlov (podmíněný reflex). Teorie učení vycházející z behaviorismu: J. B. Watson, B. F. Skinner. Geštalt-psychologie a teorie učení vhledem. 4. Učení a motivace. Aspirační úroveň. Zážitek úspěchu. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference Opakování, zapomínání a mnemotechnika. 5. Učení a inteligence. Vymezení inteligence a její měření. Nadprůměrná a podprůměrná inteligence v pedagogickém procesu. Mentální retardace. Struktura inteligence. Tvořivost (kreativita): vymezení, vlastnosti tvořivosti. Fantazie a imaginace. Tvořivost a inteligence. Programy stimulující rozvoj tvořivosti. 6. Učení a vyučování. Psychodidaktika. Vymezení vědomostí, návyků a dovedností a zákonitosti procesu jejich osvojování. Individuální rozdíly v učení. Kognitivní styl. Styly učení. Učení z textu. Psychologické základy didaktických zásad. 7. Školní úspěch a neúspěch. Relativní neprospěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. LMD (ADHD/ADH), SVPU. Stres, zátěž, přetěžování. Tréma, její prevence a redukce. Předzkouškové stavy a psychohygiena zkoušky. Pedagogicko-psychologické poradenství. 8. Psychologické otázky výchovy. Odměna a trest. Rodina a výchova, neúplná rodina. Styly (způsoby) výchovy. Vzory ve výchově. Kulturní stimulace. Psychologické otázky využívání volného času. Výchova a sebevýchova. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Převýchova. Agresivita a šikana. 9. Osobnost žáka. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Role žáka. Interakce učitel - žák. Rodina - domov - škola. Sociální klima třídy. Komunikace v pedagogické situaci. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Učitelovy postoje k žákům. Vztahy mezi učiteli. Vztah učitele a žáka. Sebereflexe učitele. 10. Psychologické otázky výchovných cílů. Péče o rozvoj vlastní osobnosti. Perspektivy rozvoje pedagogické psychologie a současné úkoly našeho školství.
Literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002, 544 s. ISBN 80-214-2203-3. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.