TE2MP_VPX1 Výuková praxe I.

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
2T. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání a ověření základních schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v technických předmětech a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Zejména jde o uplatnění různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky v reálné pedagogické praxi.
Osnova
  • 1. Hospitace – náslechy (celkem 5 vyučovacích jednotek) ve výuce předmětů z vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (zápis vlastního pozorování – pedagogický deník, rozbor vyučovacích hodin se cvičným učitelem). 2. Hospitace – náslechy (celkem 5 vyučovacích jednotek) ve výuce předmětů z vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie (zápis vlastního pozorování – pedagogický deník, rozbor vyučovacích hodin se cvičným učitelem). 3. Příprava a realizace vyučovacího procesu (celkem 5 vyučovacích pokusů) z vzdělávací oblasti Člověk a svět práce (teoretická i praktická příprava na vyučovací jednotky, rozbory vyučovacích pokusů, pohovory s cvičným učitelem). 4. Příprava a realizace vyučovacího procesu (celkem 5 vyučovacích pokusů) z vzdělávací oblasti Informační a komunikační technologie (teoretická i praktická příprava na vyučovací jednotky, rozbory vyučovacích pokusů, pohovory s cvičným učitelem). 5. Zařízení školních dílen, laboratoří a učeben výpočetní techniky na základní škole (seznámení s organizací práce, s bezpečností a ochraně zdraví, údržba zařízení apod.). 6. Asistentské práce (příprava technické dokumentace, materiálu, nářadí, nástrojů, instalace softwaru apod.). 7. Pracovní porady učitelů, metodická sdružení, třídní schůzky (účast na různých akcích školy, vedení jednoduché pedagogické dokumentace, pomoc při exkurzích, kulturních akcích apod.).
Metody hodnocení
viz osnova předmětu
Informace učitele
1. BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. Praha: PedF UK, 2003. 2. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. 3. FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno: MU, 2001. 4. FRIEDMANN, Z. Technické předměty na základní škole. Brno: MU, 1997. 5. KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 6. LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. 7. MAŇÁK, J. Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997. 8. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 9. MOŠNA, F. a kol. Praktické činnosti pro žáky základních škol -Práce s technickými materiály. Praha: Fortuna, 1997. 10. MOŠNA, F. a kol. Praktické činnosti pro žáky základních škol- Provoz a údržba domácnosti. Praha: Fortuna, 1997. 11. MOŠNA, F. a kol. Praktické činnosti pro žáky základních škol – Svět práce. Praha: Fortuna, 1997. 12. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1994.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012.