Bi2MP_DPZO Didaktika přírodopisu se zoologií

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2MP_DPZO/01: Čt 8:50–10:30 laboratoř 82
Bi2MP_DPZO/02: Čt 10:40–12:20 laboratoř 82
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V přemětu zhodnotíme seminárním způsobem jednotlivé schválené učebnice Přírodovědy podle zastoupení skupin živočichů, jejich rozsahu, požadavků RVP a grafické úpravy. Využijeme jak systematický tak i ekosystémový přístup, zhodnotíme klady i zápory obou metod. Celý proces poslouží podrobnějšímu seznámení s dostupnými učebnicemi, jejich klady a zápory. Zpracované hodnocení všech studentů bude vodítkem v další pedagogické činnosti.
Osnova
  • I. Strunatci (B. Rychnovský) 1. Podkmeny Pláštěnci, bezlebeční 2. Nadtřídy Bezčelistnatci a Čelistnatci: třída kruhoústí (nově mihule nebo mihulovci) 3. Třída Paryby 4.»Třída« Ryby 5. Třída Obojživelníci 6. Třída Plazi 7.»Třída« Ptáci 8. Třída Savci II. Ekologický přístup (B. Rychnovský, R. Vlk) Typ učebnice Obratlovci Bezobratlí 1. Rybník (jezero, přehrada, periodická tůň) příp. potok a řeka 2. Louka a step (lesostep) 3. Les (listnatý, jehličnatý, smíšený) 4. Pole, sady, zahrady (vinice, chmelnice) 5. Lidská sídla I.: venkov – domy; půdy, sklepy, stodoly, stáje, příp.města – sídliště; aleje, parky, hřbitovy, nábřeží III. Bezobratlí (R. Vlk) 1. Říše Prvoci: obecná charakteristika; kmeny bičíkovci (krásnoočko zelené), kořenonožci (měňavka velká) a nálevníci (trepka velká) 2. Říše Živočichové: obecná charakteristika; kmeny žahavci (nezmar hnědý), ploštěnci (ploštěnka potoční) a hlístice (škrkavka prasečí) 3. Kmen Měkkýši: třídy plži (hlemýžď zahradní), mlži (škeble rybničná) a hlavonožci (sépie obecná) 4. Kmen Kroužkovci: zejména třída opaskovci (žížala obecná, příp. i nitěnky a pijavice) 5. Kmen Členovci I: podkmeny klepítkatci (třída pavoukovci: křižák obecný apod.) a stonožkovci (stonožka škvorová a mnohonožka zemní) 6. Kmen Členovci II: Podkmen korýši (hrotnatka obecná a buchanka obecná; blešivec potoční a rak říční) 7. Kmen Členovci III:. Podkmen Šestinozí (Hemimetabola – např. šváb obecný, Holometabola – např. včela medonosná) 8. Kmen Ostnokožci (Ehinodermata): hvězdice, ježovky, a sumýši (příp. i lilijice a hadice) Hodnocení: zastoupení v učebnicích zoologie pro ZŠ, ?vhodnost? (1-2) Rozsah, soulad s osnovami pro ZŠ, dostatečnost, (i z pohledu RVP) Hodnotit i zastoupení taxonů v ekologické části typ učebnice (ekol. x systemat. přístup), zhodnocení rozsahu témat, vhodnost výběru, podání Výsledek (subjektivní, daný výběrem skupiny): 4 kat.: a) nejlepší (++) b) vhodné (+) c) méně vhodné (+-) d) málo vhodné(--)
Metody hodnocení
seminární práce hodnotící přirozené skupiny živočichů ve výuce na ZŠ podle učebnic v požadovaném rozsahu
Informace učitele
předmět je vyučován střídavě s DPBO
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.