SV4BP_FiVS Filozofie výchovy (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Út 10:40–12:20 ZŠ Křídlovická
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Filozofie výchovy jako disciplína, která klade zajímavé a inspirující otázky, které se dotýkají existence člověka a výchovného působení na jedince a společnost, filozofie výchovy a vědecké bádání v pedagogice, soudobé teorie vzdělávání, filozofie výchovy a dějiny pedagogiky, vybrané pedagogické směry.
Osnova
  • Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Etologická východiska, souhrn nejzávažnějších okolností současného svět Vybrané teorie vzdělávání Přehled pedagogických směrů, zejména období 20. století Základní vhled do oblasti filozofie výchovy v historickém kontextu
Metody hodnocení
- studium odborné literatury - písemná práce – esej na téma „ Moje místo na zemi…“ ve standardní úpravě, rozsah textu min. pět stran, v textu mohou být použity odkazy na použitou literaturu, za textem její případný seznam - recenze vybrané publikace z oblasti filozofie výchovy - vystoupení v semináři na vybrané téma (studenti mohou vystoupit jako jednotlivci nebo ve dvojicích), studenti vystoupení zpracují do písemné podoby k odevzdání Návrh základních témat k vystoupení v semináři 1. Antika – sofisté, Sokrates, Platón, Aristoteles, Quntilianus a jeho pojetí výchovy a vzdělávání 2. Křesťanská koncepce vidění světa, společnost, člověka – znalost Nového zákona (Vznik klášterů a jejich společenská, kulturní a vzdělávací funkce, poustevnictví, řehole, současná výchovná a vzdělávací činnost církví, Scholastika… 3. Renesanční koncepce člověka, kulturních hodnot, vliv na výchovu, přehled různých zemích Evropy: Itálie, Francie, Španělsko, Německo, Čechy. (odraz renesanční filozofie ve zdůvodnění pedagogických principů – Komenský, jeho díla, díla evropských autorů 4. Reformace a protireformace a její cíle. Výchova člověka, bratrské školství, vývoj, ideová základna, jezuitské školství v Čechách a na Moravě, souvislosti s renesančními vlivy 5. Osvícenství v Anglii – empirismus Francise Bacona, John Locke a jeho vliv na Francii, americké osvícenství – Franklin, Jefferson, Paine, americký romantismus (Cooper, Emerson, Thoreau – vliv na mimoškolskou výchovu), americký pragmatismus (Dewey) 6. Evropské osvícenství, francouzský racionalismus, Rousseau – Emil, Pestalozzi a jeho působení mezi dětmi. 7. Evropské filozofické proudy a jejich vliv na výchovu. Herbart, Tolstoj, Masaryk 8. Přehled filozofických názorů na přelomu 19. a 20. století 9. Pedagogický reformismus – příčiny vzniku, hlavní znaky, rozvoj mimo školské výchovy, sociální pedagogika – vznik a význam 10. Postmodernismus a jeho ohlasy v pedagogickém myšlení
Informace učitele
Literatura Masaryk: O škole a vzdělání, Ideály humanitní (kritický reaslismus) BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996. CORETH, E. Co je člověk? Praha : Zvon, 1996. KUČEROVÁ, S. Člověk – hodnoty – výchova. Prešov, 1996. LEIRMAN, W. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-168-4. MACHOVEC, M. Smysl lidské existence. Praha : Akropolis, 2002. MASARYK,T.G. Ideály humanitní. Praha : Čin, 1946. PALOUŠ, R. Čas výchovy. PALOUŠ, R. K filozofii výchovy, Praha : SPN, 1991. PALOUŠ, R. Komenského boží svět. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25615-5. PATOČKA, J. Náš národní program. Praha : EKK, 1990. PŘÍHODA, V. Národní filozofie výchovy. Praha : Život a práce, 1948.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.