ZS1BP_APB4 Aplikační blok z psychologie 4 - Utváření podmínek školní úspěšnosti žáků

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Ing. Irena Ocetková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_APB4/01: Čt 9:45–11:25 učebna 34
ZS1BP_APB4/02: Čt 11:35–13:15 učebna 24
ZS1BP_APB4/03: St 18:00–19:40 učebna 24
Předpoklady
ZS1BP_PsVV Psychologie vyučování a vých.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Náplň semináře zdůraznuje a respektuje využití psychologických poznatků z pedagogické psychologie v praxi učitele. Zaměřuje se na praktické činnosti se skupinou žáků nebo individuální práci s jednotlivými dětmi. Využívá metody pozorování, rozhovoru, analýzy žákovy práce nebo dotazníku k získání informací a příčin neprospěchu žáka. Zdůrazňuje využití teoretických znalostí v pedagogické praxi.
Osnova
  • 1. Psychologie učení – vymezení učení v psychologii, učení a paměť, křivka zapomínání, druhy učení: klasické podmiňování, operantní podmiňování, učení senzomotorické, učení řešením problémů, význam pro praxi 2. Psychologické teorie učení – asocianistický přístup k učení, mechanické učení, teorie učení vycházející z behaviorismu, gestalt psychologie a teorie učení, využití v praxi učitele 3. Učení a motivace, transfer a interference, zpětná vazba v učení, opakování, zapomínání, jak se učíme, potřeby žáka, motivace, chvála-kritika, efektivní učení, 4. Problémy školního neprospěchu, školní úspěch a neúspěch, intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu, dítě s výukovými potížemi, specifické vývojové poruchy učení, práce s dětmi s poruchami učení, integrovaní žáci, klasifikace a hodnocení žáků s SPU 5. Psychologie vyučování, psychologické základy didaktických zásad, programované učení, styly učení, učení ve spirále, vědomosti, dovednosti, formování postojů a návyků, klíčové kompetence žáků 6. Psychologické otázky výchovy – prostředky výchovy, odměna a trest ve výchově, povzbuzení, osobní příklad, styly výchovy, výchova sebevýchova, výchova v rodině 7. Poruchy chování, problémové chování, zvládání a řízení třídy, agresivita, šikana ve škole, účinné trestání, zákon přirozených následků, problémy se skupinovým chováním, psychologická hlediska při výchově problémových dětí 8. Osobnost, struktura osobnosti, formování osobnosti, osobnost žáka, poznávání osobnosti žáka a její charakteristika, individuální rozdíly v učení, individuální přístup učitele k žákům, utváření sebevědomí žáků, zralost „já“ a škola, identita „já“, jak rozumět dospívajícímu, učení se dospělosti 9. Osobnost učitele, požadavky na osobnost učitel interakce učitel-žák, úspěšnost učitele, učitelský stres, burn-out, předcházení stresu, metody zvládání stresu učitele, přístup učitele k žákům 10. Zvládání školní zátěže, psychosociální stres u žáků, klima školní třídy, psychosociální klima školy, poznávání vztahů ve třídě 11. Psychologické otázky výchovných cílů – koncepce zdravé osobnosti, program „Zdravá škola“ základní cíle projektu
Literatura
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • ČÁP, Jan a Jiří [pedagog] MAREŠ. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-7178-463-X. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.