FY2MP_ALTF Alternativní přírodovědná výuka

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Josef Trna, CSc. (přednášející)
Mgr. Ivana Medková, Ph.D. (pomocník)
Garance
prof. RNDr. Vladislav Navrátil, CSc.
Katedra fyziky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Vohradská
Rozvrh
St 15:15–16:00 laboratoř 86
Předpoklady
FY2MP_MV Motivace v přírod. výuce FY
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání vědomostí a základů osvojení dovedností v alternativních přírodovědných výukových metodách a postupech. Jde zároveň o položení základů pedagogických dovedností v těchto postupech a též o podnícení k vytvoření kladného postoje k dalšímu vzdělávání a k rozvoji vlastní kreativity.
Osnova
  • 1. Tradiční a alternativní výukové metody přírodovědné výuky. 2. Žákovo pojetí učiva. 3. Učitelovo pojetí učiva. 4. Projektová přírodovědná výuka. 5. Situační a simulační přírodovědná výuka. 6. Přírodovědná výuka podporovaná audiovizuální technikou. 7. Přírodovědná výuka podporovaná počítačem. 8. Heuristická žákovská experimentální aktivita. 9. Skupinová přírodovědná výuka. 10. Přírodovědné didaktické soutěže. 11. Jednoduchý přírodovědný experiment.
Literatura
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • KOVALIKOVÁ, Susan a Karen OLSENOVÁ. Integrovaná tematická výuka :model : [výuka, která vychází z poznání, jak učit lidský mozek]. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995, 304 s. ISBN 80-901873-1-5. info
Metody hodnocení
Hlavní výukovou metodou je diskuse ve skupině. Individuální studentský projekt je základem závěrečného hodnocení.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.