SP3MK_VV Edukace žáků s více vadami

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Specializace - Edukace jedinců s více vadami - psychopedie - somatopedie - oftalmopedie. Představuje problematiku výchovy a vzdělávání týkající se jedinců s více vadami.
Osnova
  • Vývoj péče o postižené u nás podle druhu postižení Legislativa k výchov a vzdlávání postižených jedinc Systém speciáln pedagogického poradenství v R Raná pée Kvalita života, specifické poteby a služby pro handicapované osoby v dosplosti a stáí Mentální postižení, etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých stup MR Vzdlávací program zvláštní škola Alternativní program zvláštní školy pro žáky romského etnika Vzdlávací program pomocná škola Vzdlávací program pípravného stupn pomocné školy Edukace jedinc s více vadami - definice, pedmt Vzdlávací program rehabilitaních tíd pomocné školy Klasifikace pohybových vad - obrny, deformace, amputace DMO - etiologie, formy DMO, DMO jako kombinované postižení Mentální postižení v kombinaci s tlesným postižením Diagnostika jemné motoriky ruky (obecná diagnostika, úchop, lateralita, grafomotorická innost) Pedmt dorozumívací dovednosti na školách pro tlesn postižené Ergoterapie u dtí Výchovn vzdlávací práce ve školách a mateských školách pi dtských zdravotnických zaízeních (MŠ, ZŠ, herní terapie) Klasifikace vad zraku Poradenství zrakov postižených (stediska rané pée, p. raná pée pro rodiny s dtmi se zrakovým a kombinovaným postižení, SPC, tyfloservis) Uení zrakov postižených dtí v raném vku Metodika výuky na školách pro žáky s vadami zraku (specifika), práce s PC Prostorová orientace a samostatný pohyb Mentální postižení v kombinaci se zrakovým postižením Edukace jedinc hluchoslepých
Literatura
  • JESENSKÝ, Ján. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000, 275 s. ISBN 80-7041-196-1. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999, 135 s. ISBN 80-85931-69-9. info
Metody hodnocení
Seminární práce. Písemný test.
Informace učitele
Odborná literatura: BAJO, I., VAŠEK, Š. Pedagogika mentálne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 1994. ISBN 80-967180-1-0. HINTNAUS, L, HINTNAUSOVÁ, M. Úast rodi a pedagog pi ergoterapii dtí se zdravotním postižením. Praha: IPPP, 1999 JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dtí s tlesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7. JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-823-9. JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1. JESENSKÝ, J. Pehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dtí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6. KEBLOVÁ, A. Zrakov postižené dít. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1. KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5. KLENKOVÁ, J. Logopedie II., III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojov postižených dtí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5. KOCUROVÁ, M. Komunikaní kompetence jako téma inkluzivní školy. Aleš enk Dobrá Voda: 2002. ISBN 80-86473-23-6. KRAHULCOVÁ, B. a kol. Postižený lovk v procesu senescence. Praha, UK, 2002. ISBN 80-7290-094-3. KUBOVÁ, L. Speciáln pedagogická centra. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-42-6. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace - cesta ke vzdlávání tžce postižených dtí. Praha: TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-1-3. KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická píruka a uebnice pro výuku pomocí obrázk. Praha: Tech-Market, 1997 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988 LUDÍKOVÁ, L., MALEEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991 LUDÍKOVÁ, L. SOURALOVÁ, E. Hluchoslepota. Základy znakové ei pro hluchoslepé. Úprava prostedí pro výchovu a vzdlávání hluchoslepých. Olomouc: UP, 1999 LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-256-1. KUDELOVÁ, I., KVTOOVÁ, L. Malé dít s tžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-58-8. MICHALÍK, J. Školská integrace dtí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-981-6. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998. ISBN 80-85931-60-5. MONATOVÁ, L. Speciáln pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dtí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. MULLER, O. (ed.) Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1075-3 NILSEN, L. Uení zrakov postižených dtí v raném vku. Praha: ISV, 1998 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. NOVOSAD, L., ŠVINGALOVÁ, D. Problém tlesnosti u hendikepovaných osob z hlediska výchovy. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-091-9. OPATILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a pedškolním vku u jedinc s dtskou mozkovou obrnou. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. PILAOVÁ, T., T. HRADÍLKOVÁ Raný vývoj dítte a možnosti rané intervence. Praha: Futurum, 1999 PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciáln pedagogické péi. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7. PLEVOVÁ, M. Dít v nemocnici. Brno: MU, 1997 POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch uení. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-570-9. PINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciáln pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0646-2. SCHOPLER, MESIBOV. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-139-9. SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J. a kol. Narodilo se s problémy a co bude dál? Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0398-X. SORIANO, V. Raná intervence v Evrop. Trendy v 17 evropských zemích. Praha: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdlávání, 2000. ISBN 87-90591-04-6. SVOBODOVÁ, J. Pedškolní píprava dítte s postižením hybnosti v SPC. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-14-95 ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychický vývoj dítte a jeho variabilita. Praha: UK, 1996 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-678-0. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2. VANOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X. TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997. TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léebná rehabilitace motoriky lovka. Praha: Avicenum, Grada. 1996. ISBN 80-7169-257-3. VAŠEK, Š., VANOVÁ, A. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999. ISBN 80-967180-4-5. VALENTA, M. a kol. Pehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 2. pepracované a rozšíené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdlávání dtí a žák s tžkým mentálním postižením. Praha: IPPP, 2001 VÍTKOVÁ, M., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., EHEK, J. Možnosti reedukace zraku pi kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3. WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdlávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: UK, 1996. ISBN 80-7184-203-6.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.