SZ7BP_PtZP Patopsychologie a základy psych. poradenství

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Dan, CSc.
Rozvrh
St 12:30–13:15 učebna 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 43 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cíl programu: poskytnout utříděný přehled o jednotlivých kategoriích a tématech patopsychologie a psychopatologie, tématech poradenské psychologie adekvátních pro psychologickou pomoc člověku v kontextu školy a pro komunikaci pedagog-psycholog. Posluchači využijí poznatky z předmětu Psychologie duševního vývoje a Psychopatologie.. Vychází se z "klasického paradigmatu", kdy diagnostika, náprava a psychologické péče je zaměřena na jednotlivce a psychologické intervence vycházejí z eklektického, resp. "racionálního" konceptu.
Osnova
  • Předmět a význam patopsychologie. Vztah mezi patopsychologií a psychopatologií. Otázka normality.
  • Poruchy somatického a psychického vývoje.
  • Vybrané kategorie z psychopatologie dětského věku a dospívání.
  • Mentální retardace. Školsky významné nedostatky ve struktuře nadání. Vývoj řeči v normě a patologii.
  • Emoční poruchy v dětství a v dospívání. Neurotické syndromy. Psychická deprivace a subdeprivace. Osobnost dítěte (dospívajícího) v normě a mimo ni. Poruchy aktivity a pozornosti.
  • Problémy spojené s nevhodným působením rodiny. Problémy vyvolané negativním působením společnosti.
  • Psychopatologie dospívání.
  • Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky.
  • Faktory ovlivňující způsobilost k zahájení školní docházky. Děti nezpůsobilé zahájit školní docházku v běžném termínu.
  • Laterální preference jako problém poradenský.
  • Psychologická péče o děti školního věku.
  • Nároky školy na žáka. Výkon a školní výkon – vymezení pojmů. Školní prospěch a neprospěch. Teoretické základy školního výkonu. Jednofaktorové a vícefaktorové modely determinant školního výkonu. Faktory ovlivňující školní výkon. Koncepce K.A.Hellera (1995) V. Hrabala st. (1987) a K. Plocka (1982).
  • Příčiny a formy abnormního chování. Možnosti korekce. Delinkvence dětí (dospívajících).
  • Dítě a školní třída. Osobnostní, sociální a situační determinanty jeho postavení v třídním kolektivu. Typy problémů a způsoby jejich řešení. Osobnost učitele. Konfliktní dyády učitel-žák a možnosti jejich ovlivnění psychologickými intervencemi.
  • Zásady přiměřeného výchovného působení na dítě v rodině (obecné i specifické) - teoretická východiska, praktické implikace.
  • Fáze prožívání rodičů dítěte, které nesplňuje jejich očekávání podle Elisabeth Kübler-Ross. Zásady psychokorektivní práce s rodiči, jejichž dítě nesplňuje původní očekávání.
  • Obecná i specifikovaná doporučení k individuálnímu přístupu učitele k dítěti v rámci vyučování.
Literatura
  • DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
Metody hodnocení
přednášky, studium v knihovně, zápočet, elektronicky zadaný závěrečný test znalostí
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Znalost povinné literatury a přednesených témat formou elektronicky zadaného testu.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SZ7BP_PtZP