PdF:ZS1BK_PAEK Pěstitelství, apl.EKO - Informace o předmětu
ZS1BK_PAEK Terénní cvičení z pěstitelství a aplikované ekologie
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Jůzlová (cvičící)
Mgr. Pavel Kubíček (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
doc. RNDr. Jiří Matyášek, CSc. (cvičící)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Předpoklady
- - Je vyžadována aktivní účast na blokové výuce a doporučena kombinace s volitelnými předměty (ZS1BK_AEP 1 = teoretická podpora, ZS1BK_ZNP 1 = nácvik dovedností a podpora pro poznávání přírodnin!) - Studenti musí mít před nástupem zajištěno platné očkování proti tetanu! - Na pracoviště "Kejbaly" si musí studenti přinést pracovní oblečení a obuv do terénu!! Vzhledem k možnostem v rozvrhu je nutno počítat s terénní výukou i v zimním období!
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu (princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí v terénu) je ve studijním programu Učitelství pro 1. st. základní školy : - sjednocení úrovně základních znalostí z oblasti živé a neživé přírody - rozvoj úrovně základních odborných znalostí, dovedností i postojů z geologie, aplikované ekologie a pěstitelství - postupné osvojování vybraných pěstitelských dovedností (podzim, zima) a profesních návyků pro práci se žáky na školní zahradě i v interiéru - vytváření kladného postoje k péči a ochraně zdravé přírody jako základního zdroje zdraví žáků, vlastního zdraví i zdravé společnosti - tzn. postupné získávání základních znalostí (na základě zkušeností) o principech udržitelného života (UŽ) a rozvoje společnosti (UR), potřebných pro praktickou práci učitele 1. st. se žáky dle RVP ZV v základním vzdělávání. Obsahem předmětu je první fáze dynamického modelu zkušenostního učení studentů Učitelství pro 1. st v programu „Biologie pro život a zdraví“ a praktická příprava na přednáškový cyklus “Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti – IVZ“. Za účelem těsného propojení teorie s praxí (dle RVP ZV pro potřeby ŠVP na základních školách v rámci oblastí Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce i průřezových témat – se zvláštním zaměřením na téma Člověk a zdraví) se klade důraz na osvojování dovedností a vytváření postojů praktickou činností studentů. Důležitá je však i informační databáze, bezpečnostní předpisy a řády pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně.
- Osnova
- Trvale udržitelný život a rozvoj společnosti – zdravá společnost pro zdravou přírodu (úloha pedagoga v základním vzdělávání, propojení teorie s praxí - sebereflexe). „Kejbaly“- Středisko pro výchovu a vzdělávání pro TUŽ PedF MU Brno, biotopová zahrada (bezpečnostní předpisy a řády pro výuku v terénu a spec. učebnách). Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka: nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků v biotopové školní zahradě s biologickým hospodařením. Horniny a nerosty v základním vzdělávání - procvičování na Poříčí 7. V terénním středisku environmentálního vzdělávání„Kejbaly“ PdF MU se procvičuje: - pozorování a měření abiotických podmínek života (podzim, zima) - záznamy proměn přírody v terénu – integrace s předmětem informační technologie (tvorba meteorologického a fenologického kalendáře jako základu kalendáře přírody) - poznávání přírodnin modelových pro 1. st. - neživá příroda - zakládání, pozorování a vyhodnocení pokusů – pokus „Základní podmínky života“ - laboratorní práce na téma: „Půda – příroda neživá i živá“ - aplikace základních ekologických pojmů do praxe na pokojových rostlinách - pokojové rostliny na ZŠ pozitivně ovlivňující zdraví – poznávání, pěstování a diskuse o základních vztazích a souvislostech v přírodě (vliv společností) Využití botanických zahrad MU:”pokojové a užitkové rostliny”
- Literatura
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
- PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
- DOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000, 184 s. : f. ISBN 80-86179-46-X. info
- OPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999, 176 s. ISBN 8071510742. info
- Naší přírodou krok za krokem :rostliny. Edited by Jan Toman, Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd.\\\ v Alba. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001022. info
- NOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994, 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. info
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- Metody hodnocení
- Výuka v terénu, diskuse ve výuce, skupinové projekty. Sebereflexní testy prostřednictvím e-learningu. Předmět je zakončen zápočtem. Je vyžadována aktivní účast na blokové výuce. Získání zápočtu je podníněno odevzdáním seminární práce, splněním poznávací zkoušky z hornin a nerostů a úspěšným splněním zápočtového testu (uživatelské - pěstitelské a valeologické třídění rostlin, poznávání a pěstování rostlin modelových pro primární vzdělávání, modelové pokojové rostliny pro pochopení biologických zákonitostí a environmentálních souvislostí na Zemi, základy pedologie, meteorologie, klimatologie a fenologie).
- Navazující předměty
- Bi1BK_ZNP2 Živá a neživá příroda II
- Bi1BK_ZNT1 Živá a neživá příroda - terén 1 ČR
- ZS1BK_AEP1 Pěstitelství a aplikovaná ekologie
- ZS1BK_IVZI Integrovaný vědní základ I
- ZS1BK_IVZ2 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 2
- ZS1BK_IVZ3 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 3
- ZS1BK_IVZ4 Integrovaný vědní základ pro výuku o přírodě a společnosti 4
- ZS1BK_PBGP Praktikum z biologie a pěstitelství
- ZS1BK_ZNP1 Živá a neživá příroda 1
- ZS1MK_PD1 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 1
- ZS1MK_PD2 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2
- Informace učitele
- http://is.muni.cz/el/1441/podzim2007/ZS1BK_PAEK/
1, Nepřítomnost na prvním bloku by vám mohlo způsobit problémy v dalším studiu! (Informace, zadání studijních úkolů a rozpracování seminárních prací, metodika učení, volitelné předměty) Na uvedený blok není nutné mít pracovní oblečení ani obutí. Nutné budou psací potřeby! 2, Bloky všech skupin jsou v jeden den a nelze je vzhledem k organizačním problémům (výuka na výstavě apod.)nahrazovat s jinou skupinou! 3, Studenti jsou povinni dodržovat rozvrh a skupinu. Z kapacitních důvodů! 4, Bloková výuka se uskuteční dle rozpisu, který najdete na e-learningu tohoto předmětu v IS MU. - Očkování proti tetanu je povinné, pracovní oblečení dle obsahu. - Nezapomeňte si přípravu na cvičení (viz první blok!) - Z důvodů blokové výuky musíme pracovat v říjnu v zahradě i za zhoršeného počasí :-(! Informace: Skleníky PřF MU: ulice Kotlářská a Veveří Brno-střed, sraz v botanické zahradě u vchodu do skleníků. Středisko "Kejbaly": ulice Vinohrady 100 Brno-Bohunice - v zahradní části kampusu Masarykovy univerzity. Příchod do zahrad z ulice Kamenice. Auta je nutno zaparkovat na parkovišti kampusu. Výuka na Poříčí: Poříčí 7, přízemí-katedra biologie-uč. č. 2. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
CVIČENÍ JSOU POVINNÁ NA POŘÍČÍ I NA PRACOVIŠTI "KEJBALY".
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/ZS1BK_PAEK