ZS1BP_APB2 Aplikační blok z psychologie 2 - Poznávání duševního vývoje

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Otto Čačka (cvičící)
doc. PhDr. Jiří Dan, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Otto Čačka
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Otto Čačka
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_APB2/01: St 17:05–17:50 učebna 24, J. Dan
ZS1BP_APB2/02: St 15:15–16:00 učebna 34, J. Dan
ZS1BP_APB2/03: Po 17:05–17:50 učebna 34, J. Dan
ZS1BP_APB2/04: St 18:00–18:45 učebna 34, J. Dan
ZS1BP_APB2/05: Po 16:10–16:55 učebna 34, J. Dan
ZS1BP_APB2/06: Po 18:00–18:45 učebna 34, J. Dan
Předpoklady
ZS1BP_PsDV Psychologie duš. vývoje
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět slouží k samostatnému experimentálnímu ověřování poznatků získaných na přednáškách psychologie duševního vývoje o kvalitách dílčích duševních procesů a u dětí v odlišných vývojových stádiích a prověřování vývojového principu u těchto funkcí prostřednictvím srovnávání získaných výsledků. Studenti se zároveň seznámí s psychologickými metodami a osvojí si jejich aplikaci pro pozdější pedagogicko-psychologickou diagnostiku.
Osnova
  • 1. - Základní metodologické pojmy a principy. - Práva dítěte a obecné principy psychodiagnostiky. - Zvláštnosti pedagogické psychodiagnostiky dětí a dospívajících. 2. - Zjištění úrovně vlastností pozornosti u dětství. - Ověření vývojových změn rozdílových prahů u dětí. - Nástup základních stadií vnímání u dětí. 3. - Ověření vývojových změn preference mechanické a logické paměti. - Vývojový posun výkonnosti dílčích druhů paměti. - Charakteristické znaky vybraných dysfunkcí. 4. - Vývoj porozumění pojmům (slovník) a schopnosti jejich definování. - Zachycení nástupu myšlenkových operací (analýzy, zobecňování a abstrakce). - Rozdíly nástupu vývojových změn myšlenkových operací u hochů a dívek. 5. - Postižení změn charakteru představivosti v průběhu dětství. - Postup vyhasínání expresivity dětské kresby. - Vývoj zájmu o výtvarné umění. 6. - Ověřování míry stability bazální emocionality u dětí. - Využití "řeči citů" a "projekce" v pedagogické diagnostice. - Zjišťování vývojových změn hrové aktivity. 7. - Motivace jako faktor únavy pozornosti. - Proměny vnímání času u dětí. - Dosažené kvality volních procesů u dětí (úroveň cílů, proces rozhodování, znaky volního jednání, anticipace a plánovitost). 8. - Rozvoj sociálních vztahů ve třídě (závislost na skupině a vyspělost sebepojetí). - Zjišťování nástupu a kvalit přátelských vztahů. - Vývojové změny charakteru emocionální komunikace (dynamika, subtilnost a komplexnost). 9. - Ověření nástupu vývojových stadií sebereflexe. - Vývoj empatie a úroveň posuzování jiných. 10. - Dynamika změn vybraných útvarů Jáství u dospívajících. - Výskyt, zaměření a kvalita introspekce dospívajících. - Zjišťování faktorů dosažené úrovně kriterií sebeřízení. 11. - Zkoumání činitelů a změn zájmové orientace. - Vztah zájmů a profesionální orientace. - Charakteristické proměny tvořivosti. 12. - Ověření stability kognitivních stylů dospívajících. - Změny autonomie usuzování a samostanosti rozhodování. - Změny poměru konvergentního a divergeního myšlení při řešení problémů (myšlenkové strategie). 13. - Zjišťování podílu imaginace a racionality ve vědomí dětí a dospívajících. - Zjišťování vazby imaginativních aktivit a úrovně společenského citu. - Porovnání pronikavosti vnímání dětí a dospívajících (chápání poenty obrazů, příběhů, filmu, metafor, symbolů atp.). 14. - Charakteristické vývojové proměny typů charakteru. - Vazba prosociální orientace a charakter projektu životního stylu. - Zaměření a struktura hodnotového vědomí dospívajících. 15 - Zjišťování činitelů a důsledků strachu a úzkosti. - Vývojové změny faktorů a projevů agresivity. - Změny charakteru ventilace tenze u dětí a dospívajících.
Literatura
  • HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005, 209 s. ISBN 807290213X. info
  • SVOBODA, Mojmír. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005, 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. info
  • DAN, Jiří. Inteligence a školní výkon ve vývoji a vzájemných souvislostech. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 226 s. ISBN 80-210-2948-X. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Vyd. 3., opr. Brno: Doplněk, 2002, 382 s. ISBN 8072391070. info
  • ČAČKA, Otto. Psychologie duševního vývoje dětí a dospívajících s faktory optimalizace. první. Brno: DOPLNĚK, 2000, 377 s. ISBN 80-7239-060-0. info
  • DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 1. vyd. Jinočany: H & H, 1992, 106 s. ISBN 80-85467-69-0. info
Metody hodnocení
zápočet - podmínkou je kromě docházky a aktivity zvláště vypracování seminární práce.
Informace učitele
http://www.cackon.net/docent
Seminární práce musí zahrnovat vedle „teoretické části“ i „vlastní výzkum“ prezentovaný v klasické osnově závěrečných zpráv (formulace hypotéz, plán výzkumu, sestavení statistických výběrů, popis použité metodiky, průběh výzkumu, statistické zpracování, interpretace výsledků, závěr, diskuse, literatura).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.