FJ2RC_FFO1 Fonetika 1

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/0/12. 12 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeňka Schejbalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice fonetiky obecné a fonetiky francouzštiny. Je kladen důraz na pochopení způsobů a místa artikulace jednotlivých hlásek francouzského zvukového systému, zejména těch, které jsou pro českého uživatele problematické. Součástí semináře je také osvojení systému mezinárodní fonetické transkripce API. K tomuto kurzu mají studenti k dispozici také e-learningový výukový materiál. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen aplikovat dané poznatky a dovednosti v praxi.
Osnova
  • 1. Fonetika, fonologie. 2. Dějiny fonetiky, fonologie. 3. Tvoření řeči. 4. Klasifikace hlásek. 5. Hláskové kombinace. 6. Fonetická transkripce.
Literatura
  • DOHALSKÁ, Marie a Oľga SCHULZOVÁ. Fonetika francouzštiny. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 205 s. ISBN 8004233481. info
  • Warnant, L.: Dictionnaire de la prononciation française dans sa norme actuelle. Paris - Gembloux, Duculot 1987.
  • KANEMAN-POUGATCH, M. Plaisir des sons. 1. vyd. Paris : Hatier/Didier, 1990. 189 s. ISBN 2-218-01843-8.
  • ABRY, D. CHALARON, M.-L.: Phonétique (350 exercices). 1. vyd. Paris : Hachette, 1994. 207 s. ISBN 2-01-020-550-2.
  • SCHEJBALOVÁ, Z. E-learningový výukový materiál na http://moodlinka.ped.muni.cz.
  • CARTON, F., ROSSI, M. Les accents des Français. 1. vyd. Paris : Hachette, 1983. 95 s. ISBN 2-91-008021-1.
  • LÉON, Pierre. Phonétisme et prononciations du francais : Avec des trawaux practiques d application et ... Paris: Nathan, 1992, 192 s. ISBN 2-09-190290-X. info
  • OHNESORG, Karel. Nástin fonetiky jazyka francouzského. Vydání 3., přepracované. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1965, 87 stran. info
Výukové metody
Seminary.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář/konzultace. Ukončení: zápočet. Požadavky na ukončení: splnění seminárních úkolů a aktivní účast (70%). Test (za úspěšný se považuje test s minimálně 70 % správných odpovědí).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/FJ2RC_FFO1