PdF:SP_RMO Reedukace MO - Informace o předmětu
SP_RMO Reedukace mozkové obrny
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 13:25–15:05 centrum
- Předpoklady
- Podmínky pro zápočet: 75% účast, seminární práce na téma MO nebo prezentace vlastní pomůcky ke stimulaci jemné motoriky, senzomotoriky, grafomotoriky včetně metodického návodu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Předmět je určen pouze pro absolventy základů somatopedie. - Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Objasnit: základní pojmy, psychomotorický vývoj, speciálně pedagogická diagnostika, stimulace a podpora, kompenzační pomůcky,plán podpory. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: orientovat se v oblasti vývoje, diagnostiky a podpory u jedinců s MO.
- Osnova
- Základní pojmy (psychomotorika, motorika, hrubá motorika, jemná motorika), vývoj jemné motoriky, vývoj hrubé motoriky, svalový tonus - napětí, postoj - držení těla (extenze x flexe), reflex, ovládnutí hlavy a trupu u tělesně postižených (diagnostika). Speciálně pedagogická diagnostika pohybových dovedností: složky motoriky, vyšetření jemné motoriky, zkoušky manuální zručnosti, kompenzační pomůcky pro rozvoj jemné motoriky, masáže, míčkování, prstová cvičení, cvičení dlaní, manipulace s předměty, cvičení paže, lokte, zápěstí. Diagnostika úchopů: úchopy dlaňové, prstové. Diagnostika techniky grafomotoriky, nácvik grafomotorických cvičení, náhradní způsoby psaní, problematika leváctví.
- Literatura
- povinná literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010, 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. info
- doporučená literatura
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Důležité prostředky v předškolního vzdělávání. In OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vyd. Tišnov: SURSUM, 2006, s. 169 - 192, 23 s. 4313/Pd-9/06-17/99. ISBN 80-210-3977-9. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. info
- Výukové metody
- Seminář - interaktivní výuka.
- Metody hodnocení
- Písemný test - test obsahuje 20 otazek, pro úspěšné ukončení předmětu musí být 75 % odpovědí správně.
- Informace učitele
- Literatura a další informace budou doporučeny vždy na začátku semináře vyučujícím.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je určen pouze pro absolventy základů somatopedie.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/SP_RMO