ZS1MP_RZT2 Teorie a didaktika výchovy ke zdraví 2

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jana Gajdošová (cvičící)
Garance
RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Rozvrh
Út 16:10–16:55 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
- po absolvování předmětu student formuluje hlavní problémy z oblasti lidského zdraví, jeho ochrany a podpory - informace aktivně aplikuje ve svém životě a zdůvodňuje jejich význam, aktivně vyhledává nové informace a kriticky je hodnotí. - definuje druhy prevence a jejich význam pro zdraví jedince i populace, posoudí význam prevence chronických neinfekčních chorob hromadného výskytu v dětském věku - identifikuje a charakterizuje rizikové faktory ovlivňující zdraví, identifikují a charakterizují preventabilní faktory ovlivňující zdraví - chápe význam rodiny a školy jako významných prvků ovlivňujících zdraví jedince a celé populace, vyjmenuje hlavní preventivní programy ve světě a v České republice, popíší jejich obsah a význam - objasní význam zařazení výchovy ke zdraví v RVP ZV
Osnova
  • Škola podporující zdraví Další programy podporující zdraví – Bezpečná škola, Zdravá 5, programy sexuální výchovy, programy zaměřené na prevenci obezity u dětí, Normální je nekouřit
Literatura
  • HAVLÍNOVÁ, Miluše. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. 2., rozš. vyd. Praha: Portál, 2006, 311 s. ISBN 8073670593. info
  • MACHOVÁ, Jitka a Dagmar KUBÁTOVÁ. Výchova ke zdraví pro učitele. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006, 250 s. ISBN 8070447680. info
  • PROVAZNÍK, Kamil. Manuál prevence v lékařské praxi : souborné vydání. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1998, 622 s. ISBN 8070710802. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila. Zdravá škola včera a dnes. Brno: Paido, 1998, 47 s. ISBN 80-85931-53-2. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek, průběžných konzultací a skupinové práce.
Metody hodnocení
Studenti ve dvojicích vypracují didaktickou seminární práci (projektový úkol) na vybrané téma z některé oblasti výchovy ke zdraví (vybírá si z celkové databáze 15 témat). Součástí práce je definování klíčových kompetencí žáků, zařazení tématu do RVP ZV a vytyčení mezipředmětových vztahů. Seminární práci studenti prezentují a diskutují s ostatními studenty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.