CS2RC_L45S Česká literatura po r. 1945

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/15/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Náplní semináře je problematika české literatura v letech 1945 – 1989 (s vnitřní diferenciací danou roky 1948 a 1968). V řazení jednotlivých kapitol seminář sleduje hledisko chronologické, vybrané kapitoly jsou voleny tak, aby bylo zachováno povědomí kontinuity literárního procesu v tomto období. Jednotlivé semináře budou věnovány širším celkům (např. básnickým uskupením, dílům spojeným tematicky či se monograficky zaměří na tvorbu některého z výrazných představitelů).
Osnova
  • 1. Česká poezie a próza v letech 1945-1948. 2. Česká poezie a próza v letech 1948-1956. 3. Česká poezie a próza v letech 1957-1968. 4. Česká poezie a próza v letech 1969-1989. 5. České divadlo a drama v letech 1945 - 1968. 6. České divadlo a drama v letech 1969 - 1989. 7. Česká literární věda po roce 1945.
Literatura
  • Dějiny české literatury. Edited by Jan Mukařovský. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 714 s. ISBN 80-85865-48-3. info
  • GALÍK, Josef. Panorama české literatury :(literární dějiny od počátků do současnosti). Edited by Lubomír Machala - Eduard Petrů. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1994, 547 s. ISBN 80-85839-04-0. info
Výukové metody
Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem, které budou umět zhodnotit. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Ukončení: ústní zkouška, v níž student prokáže znalost problematiky probírané v seminářích. Aktivní účast, min 80%. Výsledky své práce budou prezentovat písemnou (seminární práce) i ústní (referáty) formou, čímž bude rozvíjena jejich schopnost kritického myšlení i jejich individuální styl. Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.